Φαντάζομαι πως συμφωνείς κι εσύ!
Μια εξαιρετική πρώτη πρόταση σε ένα μυθιστόρημα ή ένα παραμύθι είναι ό,τι καλύτερο για να έλξεις το ενδιαφέρον του αναγνώστη σου μέσα στις σελίδες του βιβλίου σου.
Μια καλή πρώτη πρόταση φροντίζει να μας συστήσει έναν κόσμο που ήδη συμβαίνουν πράγματα και μας δημιουργεί τη συναισθηματική αγωνία για το τι πρόκειται να συμβεί παρακάτω.
Δυστυχώς όμως πολλές πρώτες προτάσεις δεν το κάνουν αυτό, ενώ είναι εντελώς «επίπεδες» έως «αδιάφορες» για τον αναγνώστη.
Πολλές πρώτες προτάσεις, αντί να αφηγούνται την ιστορία, είναι σα να προετοιμάζουν τον αναγνώστη γι’ αυτή.
Πάρε μερικά λογοτεχνικά βιβλία από την βιβλιοθήκη σου – =οι κατηγορία τους δεν μας ενδιαφέρει– και διάβασε τις πρώτες προτάσεις τους, αν μπορείς βαθμολόγησέ τες κιόλας.
Δες ποιες πρώτες προτάσεις σου αρέσουν και ποιες όχι. Και φυσικά προσπάθησε να εμβαθύνεις στο γιατί σου αρέσουν ή γιατί δεν σου αρέσουν.
Μυστικό Επιτυχημένων Βιβλίων:
Για να μπορέσεις ως αναγνώστης να διαβάσεις παρακάτω με λαχτάρα θα πρέπει η πρώτη πρόταση να δημιουργεί ερωτηματικά που –έστω κι αν δεν το αναγνωρίζεις συνειδητά– ψάχνεις για τις απαντήσεις τους καθώς διαβάζεις την επόμενη και την επόμενη και την επόμενη πρόταση.
Κι αν κάθε επόμενη πρόταση ή δεν σου απαντά ή σου θέτει και νέα ερωτηματικά, τότε έχεις το επιθυμητό αποτέλεσμα. Έναν αναγνώστη που διαβάζει με λαχτάρα παρακάτω!
Κι ενώ μια πρώτη πρόταση μπορεί να κάνει τον αναγνώστη σου να θέλει να διαβάσει παρακάτω με αγωνία και λαχτάρα, μια εξαιρετική τελευταία πρόταση μπορεί να κάνει τον αναγνώστη να αναρωτιέται με την ίδια αγωνία και λαχτάρα πότε θα βγει το επόμενο βιβλίο σου!
Έχεις γράψει την τελευταία σου πρόταση στο βιβλίο που εργάζεσαι αυτήν τη στιγμή; Αν ναι, τότε πήγαινε εκεί και ξαναδιάβασέ την. Αφιέρωσε τον χρόνο που αρμόζει στην τελευταία σου πρόταση.
Ένα Ακόμη Μυστικό Των Επιτυχημένων Βιβλίων:
Φρόντισε αυτή η τελευταία σου πρόταση να είναι τόσο δυναμική ώστε ο αναγνώστης σου, όχι απλά να θυμάται την ίδια την πρόταση, αλλά να αναζητά το επόμενο βιβλίο σου κάθε φορά που θα βρίσκεται σε αναζήτηση του επόμενου βιβλίου που θα αγοράσει για να διαβάσει.
Πώς να εφαρμόσεις την παραπάνω γνώση στα βιβλία που γράφεις;
Κάνοντας Αυτή Την Άσκηση Δημιουργικής Γραφής / Συγγραφής:
1. Εξέτασε την πρώτη σου πρόταση.
Τι είναι αυτό που την κάνει να ξεχωρίζει και να κάνει τον αναγνώστη να θέλει με λαχτάρα και αγωνία να διαβάσει την επόμενη πρότασή σου;
Ποιο είναι το ερώτημα που θέτει;
Ποιο είναι το δίλλημα ποιο είναι το θέμα που δημιουργεί ερωτηματικά;
2. Αν δεν μπορείς να υλοποιήσεις την παραπάνω άσκηση με αφορμή την παρούσα πρώτη πρότασή σου, τότε κάνε προσπάθεια να την μικρύνεις σε όγκο.
Και άσε τη δεύτερη πρότασή σου να θέσει τα διλήμματα και τα ερωτηματικά. Αν δεν μπορείς να κάνεις ούτε αυτό, τότε ξαναδούλεψε την πρώτη πρότασή σου από την αρχή.
Γράψε μια νέα πρόταση και φρόντισε να δημιουργεί όλα όσα λέμε εδώ.
3. Κάνε το ίδιο και με την τελευταία σου πρόταση. Αφιέρωσε τον χρόνο και την ενέργεια που της πρέπουν ώστε να παραμείνει στη μνήμη του αναγνώστη σου, αλλά και να τον προσκαλέσει στην αγορά του επόμενου βιβλίου σου.
Όπως ένα βιβλίο χρειάζεται εξώφυλλο και οπισθόφυλλο για να κρατήσει στο εσωτερικό του το περιεχόμενο, έτσι χρειάζεται και μια πρώτη, αλλά και μια τελευταία πρόταση που θα αποζημιώσει τον αναγνώστη σου!
Όμως πριν μπεις στην διαδικασία θα ήθελα να μάθω...
Σε βοηθά η παραπάνω γνώση; Είχες σκεφτεί να προσεγγίσεις τις πρώτες και τις τελευταίες προτάσεις σου με αυτό τον τρόπο;
Σε βοηθούν τα 3 βήματα που σου παραθέτω μέσα από την Άσκηση Δημιουργικής Γραφής/Συγγραφής που μοιράζομαι σήμερα μαζί σου; Σκοπεύεις να βάλεις σε εφαρμογή όσα μαθαίνεις σήμερα μαζί μου ή όλα αυτά αποτελούν μεγάλη συγγραφική πρόκληση για σένα; Κι αν ναι, γιατί;
Γράψε μου στο χωρίο πιο κάτω, θα χαρώ πολύ να μάθω για σένα. Επίσης σου θυμίζω πως μία φορά την εβδομάδα, υπέροχοι άνθρωποι από όλο τον κόσμο, βρίσκονται εδώ, για να ακούσουν, να δουν και να διαβάσουν όσα κι εσύ.
Και που ξέρεις… η δική σου ιστορία και οπτική γωνία –στο χωρίο των σχολίων πιο κάτω– μπορεί να είναι ΑΚΡΙΒΩΣ αυτό που κάποιος από εμάς έχει ανάγκη, αυτή την στιγμή.
Εμείς, θα τα πούμε ξανά σύντομα.
Στο μεταξύ, να έχεις μια ανέλπιστα όμορφη ημέρα!
Μαρία
ΥΓ. Αν έχεις φίλους, γνωστούς, συγγενείς ή συναδέλφους/συνεργάτες που ξέρεις ότι κάτι τέτοιο θα τους ενδιέφερε και θα τους ενέπνεε, τότε προώθησέ τους αυτό το post τώρα.