top of page

ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΤΡΟΠΟΣ για να κάνεις Εκδότες + Αναγνώστες να ξαγρυπνούν με τα βιβλία σου!



Σήμερα θα χρειαστείς περίπου 2 λεπτά μαζί μου, αλλά μέχρι το τέλος του μηνύματός μου θα σου έχω κάνει ένα πολύ σπουδαίο μάθημα για το πώς να καθηλώνεις τους αναγνώστες σου ώστε να ξαγρυπνούν αγκαλιά με τα βιβλία σου!


Γιατί σήμερα σου αποκαλύπτω:

  1. Ποια είναι η "βενζίνη" και η "μηχανή" μαζί, που οδηγεί την καλή μυθοπλασία = την best seller βασική γραμμή πλοκής.

  2. Ποιος είναι ο ΒΑΣΙΚΟΣ ΕΝΟΧΟΣ, και τι (και πώς...) πρέπει να διορθώσεις όταν το κεφάλαιο ή το όποιο χωρίο σου κάνει κοιλιά, δεν έχει ρυθμό, είναι βαρετό και κουραστικό.

  3. Γιατί οι αναγνώστες αγαπούν τις συγκρούσεις, τους καυγάδες, τις αντιπαραθέσεις, τις ρήξεις, τις ίντριγκες και τις διαμάχες με κάθε πιθανή μορφή, σε κάθε πιθανή διάσταση σε κάθε μέγεθος όταν διαβάζουν.

  4. Ποιοι είναι οι 2 + 5 βασικοί τύποι/κατηγορίες συγκρούσεων που συναντάμε στα best seller βιβλία.

  5. Πώς μπορείς με μόλις 5 ερωτήματα (που μπορείς να φυλάξεις στις σημειώσεις σου ως Συγγραφέας) να έχεις όσα απαιτεί μια best seller πλοκή με ανατροπές, εντάσεις, κορυφώσεις και αγωνία.

  6. Τι συμβουλεύουν μεγάλοι δάσκαλοι και Συγγραφείς για το θέμα αυτό!


~~~~

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν!


Η ζωή χωρίς συγκρούσεις, αντιπαραθέσεις, διαμάχες, καυγάδες, ρήξεις, ίντριγκες, ισοδυναμεί με γαλήνη, ηρεμία και ευτυχία.


Ο Νίκος κι εγώ πρόσφατα γιορτάσαμε τα 15 χρόνια που είμαστε μαζί. Δεν είμαστε μόνο εραστές, δεν είμαστε μόνο οι γονείς της Αναστασίας, αλλά είμαστε και φίλοι. Συμπαθούμε ο ένας τον άλλον, περνάμε καλά ο ένας με τον άλλο και στην κυριολεξία μοιραζόμαστε την ζωή μας και είμαστε αυτοκόλλητοι.


Δουλεύουμε από το σπίτι και οι δυο παραπάνω από 10 χρόνια τώρα και βρισκόμαστε καθημερινά πολλές ώρες κάθε μέρα (μπορεί και όλη μέρα να είμαστε μαζί για αρκετές μέρες στην σειρά) και κάθε πρωί ανυπομονούμε να επανασυνδεθούμε και να απολαύσουμε την μέρα… ΜΑΖΙ.


Φυσικά δεν συμφωνούμε σε όλα, αλλά όταν παρουσιαστεί μια διαφωνία, σχεδόν αμέσως ανταγωνιζόμαστε για να δούμε ποιος μπορεί να είναι ο πρώτος που θα μας επαναφέρει στην ήρεμη και ισορροπημένη καθημερινότητά μας.


Αυτός μπορεί να είναι ένας όμορφος τρόπος να ζεις και να αγαπάς — με αρμονία, αλλά σίγουρα δεν είναι «μια καλή συνταγή» για να γράφεις λογοτεχνία.


Μάλιστα αν σκεφτείς να γράψεις για ιστορίες, ζευγάρια ή καταστάσεις που να έχουν τόση ηρεμία, ρουτίνα, σχεδόν βαρετή καθημερινότητα και χαρακτήρες που τους χαρακτηρίζει η μια ρουτίνα χωρίς αναταρέξεις… τότε καλύτερα να το ξανασκεφτείς, γιατί αυτή είναι η «απόλυτη συνταγή» της αποτυχίας για ένα βιβλίο και για τον συγγραφέα του.


Όπως οι περισσότεροι άνθρωποι, στην καθημερινή μου ζωή, προσπαθώ να αποφεύγω τις συγκρούσεις.


Μισώ την αντιπαράθεση και μου αρέσει να τα πηγαίνω καλά με όλους τους ανθρώπους. Και κάπως έτσι προσπαθώ να ζω τις μέρες μου. Χωρίς συγκρούσεις, καυγάδες, αντιπαραθέσεις, ρήξεις, ίντριγκες και διαμάχες, τόσο με με τον Νίκο και την Αναστασία (την κόρη μας) όσο και με όσους άλλους έρχομαι σε επαφή.


Ως άνθρωπος επιδιώκω να ζω την ζωή μου κάπως έτσι. Ως Συγγραφέας όμως, ξέρω ότι μια ιστορία χωρίς συγκρούσεις, καυγάδες, αντιπαραθέσεις, ρήξεις, ίντριγκες και διαμάχες, είναι απλά βαρετή και πως κανένας δεν θα την αποδεχτεί.


Ούτε εκδότες, ούτε αναγνώστες, ούτε ΜΜΕ, ούτε πράκτορες και ατζέντηδες του εξωτερικού.

Κι ο λόγος είναι απλός. Οι αναγνώστες αγαπούν τις συγκρούσεις. Αγαπούν τους καυγάδες, τις αντιπαραθέσεις, τις ρήξεις, τις ίντριγκες και τις διαμάχες με κάθε πιθανή μορφή, σε κάθε πιθανή διάσταση σε κάθε μέγεθος.


Αυτό είναι που τους κρατά ξάγρυπνους αγκαλιά με ένα βιβλίο. Αυτό είναι που τους κρατά καθηλωμένους και θέλουν να γυρνούν την μία σελίδα μετά την άλλη με πάθος.



Και ως στοιχείο, όσο περισσότερες οι συγκρούσεις, όσο πιο έντονες, όσο πιο «εκλεπτυσμένες», όσο πιο αναπάντεχες, τόσο το καλύτερο για ένα βιβλίο.


Αυτό δεν σημαίνει ότι χρειάζεσαι έναν παγκόσμιο πόλεμο ή ακόμα και μάχες σώμα με σώμα για κάθε βιβλίο σου, εκτός κι αν κάτι τέτοιο είναι ταιριαστό με την βασική γραμμή πλοκής σου.


Ο σαρκασμός, τα παθητικά/επιθετικά σχόλια ή η προσωπική προδοσία, μπορούν επίσης να λειτουργήσουν εξίσου καλά και να δημιουργήσουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.


Υπάρχουν πολλοί και διαφορετικοί τύποι σύγκρουσης που μπορούν να εμπλουτίσουν την ιστορία του βιβλίου σου. Κι αυτό ισχύει τόσο για τα παιδικά/εφηβικά βιβλία, όσο και για μυθιστορήματα που απευθύνονται σε ενήλικες.


Κάθε φορά που νιώθεις ότι η ιστορία σου σταματά και φτάνει σε ένα αδιέξοδο ή ένα τέλμα, απλώς δημιούργησε μια ταιριαστή, για την εκάστοτε περίσταση, σύγκρουση και θα δεις την ιστορία σου να ζωντανεύει.


Γι’ αυτό έχε το νου σου…

Την επόμενη φορά που θα εντοπίσεις ένα κεφάλαιο του βιβλίου σου ή ακόμη κι ένα μικρότερο χωρίο του, όπου όλοι οι ήρωες θα συμφωνούν μεταξύ τους, σχεδόν στα πάντα, σκέψου πως αυτό – αυτόματα – θα είναι ένα βαρετό κεφάλαιο/χωρίο για τους αναγνώστες σου, γι’ αυτό βάλε σε εφαρμογή αυτό που κουβεντιάζω σήμερα μαζί σου.


Ξεκίνα έναν διάλογο που θα οδηγήσει σε σύγκρουση, που θα οδηγήσει σε ρήξη, που θα προκαλέσει αντιπαράθεση. Που με δυο λόγια, θα δημιουργήσει ένταση. Μια ένταση που θα κάνει τον αναγνώστη σου να θέλει να πάει στην επόμενη σελίδα του βιβλίου σου με όρεξη, περιέργεια και πάθος.


  1. Η εσωτερική σύγκρουση είναι μια μάχη με τους δαίμονες και την αίσθηση της αυτοεκτίμησης και της εικόνας που έχει ένας ήρωας με τον εαυτό του.

  2. Ενώ η εξωτερική σύγκρουση είναι το εμπόδιο ή η πρόκληση που αντιμετωπίζει ο χαρακτήρας σου με αφορμή έναν εξωτερικό παράγοντα που μπορεί να πάρει διάφορες μορφές.


Οι εσωτερικές και οι εξωτερικές συγκρούσεις, φυσικά συχνά επηρεάζουν η μία την άλλη.

Για παράδειγμα, εάν ο καλύτερος φίλος ενός ορειβάτη πεθάνει σε χιονοστιβάδα (εξωτερικό γεγονός), μπορεί να δυσκολευτεί να ανέβει ξανά ο ίδιος (εσωτερικό πλέον γεγονός).



1. Άνθρωπος εναντίον Εαυτού: Ένα εξωτερικό γεγονός μπορεί να προκαλέσει τη σύγκρουση/αντιπαράθεση, αλλά η αληθινή «μάχη» αυτής της σύγκρουσης γίνεται εσωτερικά του ήρωά σου.


2. Άνθρωπος εναντίον Ανθρώπου: Εδώ δεν χρειάζονται και πολλές εξηγήσεις. Ένας άνθρωπος μπορεί να διαφωνεί και να βρίσκεται σε σύγκρουση/διαμάχη/ρήξη με κάποιον άλλο άνθρωπο (ή ανθρώπους) για πάρα πολλούς λόγους. Εδώ η φαντασία σου μπορεί να σε οδηγήσει σε άπειρα μονοπάτια.


3. Άνθρωπος εναντίον Φύσης: Εδώ η σύγκρουση μπορεί να πάρει την μορφή ενός αγώνα επιβίωσης σε ένα εχθρικό περιβάλλον, όπου ο άνθρωπος «παλεύει», κυριολεκτικά και μεταφορικά, με τα στοιχεία της φύσης, ένα ή και περισσότερα ζώα ή με κάποια θεομηνία, όπως ένας κατακλυσμός ή μια άλλη φυσική καταστροφή.


4. Άνθρωπος εναντίον Κοινωνίας: Εδώ ο πρωταγωνιστής σου μπορεί να «πολεμάει» την κυβέρνηση, την κοινωνία, την εξουσία, μια ομάδα ανθρώπων, την ίδια την οικογένεια ή ακόμη και το σχολείο.


5. Άνθρωπος εναντίον Υπερφυσικού: Αυτού του είδους οι συγκρούσεις είναι δημοφιλείς στην επιστημονική φαντασία κι εδώ οι χαρακτήρες σου μπορεί να αντιμετωπίζουν εξωγήινους, λυκάνθρωπους, ζόμπι ή και μάγους.



Για αρχή θέλω να θυμάσαι πως αν οι κεντρικοί σου ήρωες και χαρακτήρες τα καταφέρνουν καλά και πολύ γρήγορα… δηλαδή πολύ γρήγορα, εύκολα, ανώδυνα, καταφέρνουν να ξεπεράσουν τις όποιες δυσκολίες μπορεί να προκαλέσει το στοιχείο της σύγκρουσης, τότε αυτόματα – να είσαι σίγουρη / σίγουρος γι’ αυτό – οι αναγνώστες σου δεν θα είναι ικανοποιημένοι.


Και για να αποφύγεις τους ανικανοποίητους αναγνώστες και για να μην παρασυρθείς εσύ ως συγγραφέας σε μια τέτοια «κακοτοπιά» έχε στο νου σου (και στις σημειώσεις σου) τα παρακάτω ερωτήματα.


#1. Ερώτηση | Τι θέλει περισσότερο από οτιδήποτε άλλο ο πρωταγωνιστής μου;

Αν για παράδειγμα ο πρωταγωνιστής σου θέλει απεγνωσμένα μια προαγωγή και δεν την αποκτήσει, αυτό μπορεί να μην είναι και τόσο σημαντικό για το σύνολο του βιβλίου σου.


Αλλά αν στην προσπάθεια για την προαγωγή αυτή, χάσει το σπίτι του και ίσως τη γυναίκα του, τότε αυτό είναι κάτι αρκετά δυναμικό και μεγάλο, ώστε να δημιουργήσει μια σειρά από καταστάσεις, εμπόδια, ρήξεις, συγκρούσεις και εντάσεις από την μία σελίδα στην επόμενη.


#2. Ερώτηση | Τι ή ποιος του στέκεται εμπόδιο;

Τα εμπόδια θα πρέπει να είναι τέτοια, ώστε η όποια επιτυχία και η υπέρβαση αυτών να φαντάζει αδύνατη (στα μάτια και την ψυχή) και των αναγνωστών και του πρωταγωνιστή σου.


Αυτό θα πρέπει να συμβαίνει τουλάχιστον στο πρώτο και το δεύτερο μέρος του βιβλίου σου, πριν οδηγηθούμε στην κεντρική μέγα-κορύφωση και πριν την αποκλιμάκωση της ιστορίας μας.


Και όπως συμβουλεύουν σπουδαίοι συγγραφείς και δάσκαλοι, η κάθε προσπάθεια αντιμετώπισης ενός εμποδίου θα πρέπει να φέρνει τον πρωταγωνιστή μας σε χειρότερη μοίρα από αυτή που βρίσκονταν πριν.

Έχοντας λοιπόν αυτήν την γνώση στην διάθεσή σου, πώς θα χειριστείς τους ήρωες και την βασική γραμμή του βιβλίου σου από εδώ και πέρα;


Απλά αυτό που θα πρέπει να προσέξεις εδώ είναι να μην βάζεις το ένα εμπόδιο μετά τον άλλο για τον ήρωά σου ως αποτέλεσμα κακής τύχης ή μιας κακής σύμπτωσης ή γιατί απλά μοιάζει "έξυπνο και βολεύει" (είναι άπειρες οι φορές που έχω διορθώσει το στοιχείο αυτό σε ένα παραμύθι ή μυθιστόρημα ως επιμελήτρια περιεχομένου).


Ό,τι και όποιος στέκει εμπόδιο στον όποιο ήρωά σου, θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα συνειδητής επιλογής και αποτέλεσμα «λογικής κατάστασης» που πίσω της κρύβει λόγο και αιτία.


#3. Ερώτηση | Ποια στοιχεία του χαρακτήρα σου δυσκολεύουν την επιτυχία του και την απεμπλοκή του από τις όποιες συγκρούσεις και διαμάχες του;

Οι αναγνώστες δεν μπορούν να σχετιστούν με την τελειότητα γιατί ούτε εγώ, ούτε εσύ, ούτε κανένας μας δεν είναι τέλειος.


Οι αδυναμίες δημιουργούν εσωτερική και εξωτερική σύγκρουση και κάνουν τον όποιο ήρωά σου αναγνωρίσιμο και «προσβάσιμο» στον αναγνώστη σου.


Γι’ αυτό μην ξεχνάς και μην παραλείπεις τα ελαττώματα και τις όποιες αδυναμίες του, που από μόνες τους… οδηγούν σε κλιμάκωση τις όποιες συγκρούσεις, ρήξεις, διαμάχες και εντάσεις.


#4. Ερώτηση | Ποιοι εσωτερικοί αγώνες πρέπει να ξεπεραστούν;

Αντιμετωπίζει κάποιο φόβο ή φοβία, παλεύει με την κατάθλιψη, προσπαθεί να νικήσει την αμφιβολία για τον εαυτό του ο ήρωά σου;


Τι άλλο σε εσωτερικό επίπεδο αντιμετωπίζει ο κεντρικός σου ήρωας;


Νομίζω πως δεν χρειάζεται να εξηγήσω γιατί είναι τόσο σπουδαίο να υπάρχει και αυτό το στοιχείο στην βασική γραμμή πλοκής και στο προφίλ των κεντρικών σου ηρώων.


Μέσα από τέτοιου είδους εσωτερική πάλη και καταστάσεις το βιβλίο μας "αυτόματα" παίρνει βάθος και μια άλλη διάσταση που δίχως αυτά τα στοιχεία είναι απλά επιφανειακή περιγραφή.


#5. Ερώτηση | Πώς θα κερδίσει τελικά ο κύριος χαρακτήρας σας;

Πώς θα «μεγαλώσει» ο ήρωας σου; Τι θα μάθει μέσα από την εμπειρία της σύγκρουσης;

Όπως κι εσύ κι εγώ, μέσα από τις όποιες δυσκολίες γινόμαστε πιο δυνατοί και πιο ώριμοι και πιο σοφοί και πιο ικανοί. Έτσι και οι ήρωές σου, θα πρέπει να έχουν μια αντίστοιχη εμπειρία.


Είπαμε… η ζωή χωρίς συγκρούσεις, αντιπαραθέσεις, διαμάχες, καυγάδες, ρήξεις, ίντριγκες, ισοδυναμεί με γαλήνη, ηρεμία και ευτυχία.


Αλλά ένα βιβλίο δίχως συγκρούσεις, αντιπαραθέσεις, διαμάχες, καυγάδες, ρήξεις, ίντριγκες, ισοδυναμεί αποτυχία.


Και κάθε φορά που νιώθεις ότι το βιβλίο σου «κάνει κοιλιά», είναι αδιάφορο και ρηχό, ή μονοδιάστατο και επίπεδο, είναι μια απλή αφήγηση/περιγραφή και τίποτε παραπάνω... συνήθως η έλλειψη σύγκρουσης είναι ο ένοχος.


Όμως εσύ πλέον – από σήμερα – δεν έχεις δικαιολογία για κάτι τέτοιο, γιατί πλέον ξέρεις!

Μια ένεση σύγκρουσης δημιουργεί την ένταση που απαιτείται για να κρατήσει τους αναγνώστες σας να γυρίζουν τις σελίδες με πάθος την μία μετά την άλλη.


Για μια ακόμη φορά εύχομαι αληθινά να σε εμπνέω και να σε βοηθώ να βγάλεις στο χαρτί και την ζωή σου την καλύτερη εκδοχή του Συγγραφέα - που εσύ κι εγώ! - ξέρουμε πως κρύβεις μέσα σου.


Και φυσικά μετά από όσα μοιράστηκα μαζί σου, γράψε μου στο info@writing-online.gr και πες μου, πώς θα εφαρμόσεις όσα μοιράστηκα σήμερα μαζί σου;


Ποια είναι η επόμενη σύγκρουση, αντιπαράθεση, διαμάχη, καυγά ή ρήξη που θα προσθέσεις σε ό,τι γράφει ή σχεδιάζεις να γράψεις;


Μέχρι την επόμενη συνάντησή μας να είσαι ανέλπιστα καλά!

Μαρία



Αν θέλεις να καλλιεργήσεις και να εξελίξεις κι εσύ την δεξιότητά σου ως Συγγραφέας βεβαιώσου ότι προμηθεύεσαι και διαβάζεις το νέο μου βιβλίο.



Το Νέο Μου Βιβλίο με αφορμή τα 10 χρόνια λειτουργίας του Writing-Online, σύντομα θα είναι στα χέρια σου!

Και συμπληρώνοντας το email σου στην σχετική φόρμα που υπάρχει στην σελίδα που θα βρεις ΚΑΝΟΝΤΑΣ CLICK ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΔΩ θα λάβεις αυτόματα:

- Σημαντική Προσωπική Έκπτωση για την απόκτηση του βιβλίου.

- Μαζί με το βιβλίο θα λάβεις ΔΩΡΕΑΝ και το νέο μου Online Course με τίτλο και θέμα: "Τα βήματα που ακολουθώ -την κάθε φορά!- πολύ πριν γράψω την πρώτη πρόταση σε ένα νέο μου βιβλίο, ώστε να εξασφαλίσω την επιτυχία των πωλήσεών του πριν από την έκδοσή του."


​**Για όλα τα παραπάνω θα ενημερωθείς προσωπικά αφού συμπληρώσεις το email σου στην σχετική φόρμα που υπάρχει ΚΑΝΟΝΤΑΣ CLICK ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΔΩ.


Και φυσικά αν υπάρχουν φίλοι, συγγενείς, συνάδελφοι που κάτι τέτοιο τους βοηθά και τους αφορά, προώθησε τους αυτό το post τώρα.


Να είσαι είναι η μέρα σου ανέλπιστα υπέροχη!

Μαρία


bottom of page