top of page

Αυτοέκδοση Vs Παραδοσιακός Τρόπος Έκδοσης: Ποια είναι η καλύτερη επιλογή ΓΙΑ ΣΕΝΑ;



Θα χρειαστείς περίπου 5- 7 λεπτά σήμερα μαζί μου για να ανακαλύψεις:

  • Τι ακριβώς συμβαίνει, όταν έρχεται η ώρα να εκδώσεις και να προωθήσεις το βιβλίο που έχεις εμπνευστεί και έχεις γράψει.

  • Τους 2 + 1 τρόπους που μπορείς να εκδώσεις το βιβλίο σου στις ως Συγγραφέας της εποχής μας.

  • Τα υπέρ και τα κατά της κάθε επιλογής.

  • Το πλαίσιο λειτουργίας και λεπτομερειών της κάθε επιλογής.

  • Ποιες είναι οι μεγαλύτερες διαφορές ανάμεσα στον παραδοσιακό τρόπο έκδοσης και στην αυτοέκδοση/συν-έκδοση,

  • Αν υπάρχει «καλό» ή «κακό» μονοπάτι.

  • Αν υπάρχει «σωστή» ή «λάθος» επιλογή.

  • Ποιος και πότε έχει στην κατοχή του τα πνευματικά δικαιώματα του βιβλίου. Άρα ποιος είναι σε θέση να το κυκλοφορήσει και να λάβει αποφάσεις γύρω από αυτό.

  • Ποιος θα πρέπει να απευθυνθεί σε έναν παραδοσιακό εκδότη που θα αναλάβει τα πάντα για το βιβλίο σου και εσύ απλά θα του παραδώσεις μόνο ένα αρχείο word, μόνο με το κείμενό σου;

  • Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα που αφορούν τον παραδοσιακό τρόπο έκδοσης.

  • Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα γύρω από την αυτοέκδοση.

  • Πότε μια έκδοση κοστίζει στον συγγραφέα και πότε όχι.

  • Τι ακριβώς συμβαίνει με την τοποθέτηση και την διακίνηση του βιβλίου, ανάλογα τον τρόπο έκδοσης.

  • Τι ακριβώς θα χρειαστείς για να πετύχεις ως Συγγραφέας μέσα από τον παραδοσιακό τρόπο έκδοσης και τι αντίστοιχα θα χρειαστείς ως Συγγραφέας για να πετύχεις μέσα από κάποιο μονοπάτι αυτοέκδοσης/συν-έκδοσης;

  • Μήπως το να αυτοεκδώσεις το βιβλίο σου είναι κακή ιδέα, γιατί τόσο οι αναγνώστες ή και μελλοντικοί εκδότες δεν θα σε πάρουν σοβαρά; ή μήπως όχι;...

  • Πώς να αποφασίσεις τι είναι καλύτερο για σένα;


Ήθελα για μια ακόμη φορά να έχεις ΟΛΕΣ τις πληροφορίες, τις γνώσεις και την εμπειρία μου για αυτό το σπουδαίο θέμα που απασχολεί αργά ή γρήγορα όλους τους συγγραφείς, συγκεντρωμένες σε ΕΝΑ μέρος, ώστε όποτε το χρειαστείς να επιστρέψεις εδώ, και να πάρεις την πλέον σωστή απόφαση ΓΙΑ ΣΕΝΑ!

Δες το σαν ένα ολοκληρωμένο μάθημα/σεμινάριο. Γι' αυτό πάρε μολύβι και χαρτί, κράτα τις σημειώσεις σου και άρχισε να εφαρμόζεις. Και στείλε μου e-mail με τις ερωτήσεις σου (αν υπάρχουν) αλλά και τις εντυπώσεις σου... θέλω πολύ να ξέρω. Και θέλω πολύ να σε ακούσω.

Μάλιστα, μπορείς να εκτυπώσεις και το σημερινό μου Mini Course και να το φυλάξεις στις σημειώσεις και στις εμπνεύσεις σου!

Και φυσικά αν υπάρχουν άνθρωποι που πιστεύεις ότι θα τους βοηθήσει μπορείς να τους το κοινοποιήσεις.


~~~~

Ας ξεκινήσουμε όμως με το σημερινό μας Mini Course.

Για πολλούς από μας το να γράψουμε και να εκδώσουμε ένα βιβλίο, και μάλιστα να πάει καλά η συγγραφή και η έκδοσή του, είναι όνειρο ζωής ή μία επιθυμία που θέλουμε πολύ να κατακτήσουμε γιατί ξέρουμε πόσο σημαντικό είναι ένα (ή και παραπάνω βιβλία) για την καριέρα μας.

Σήμερα όμως είναι εδώ μαζί σου και να σου πω πως ανεξάρτητα από τις προσωπικές σου προθέσεις και ανεξάρτητα από το τι σε εμπνέει για να γράψεις ένα ή και περισσότερα βιβλία της επιλογής σου…

Από τη στιγμή που επιλέγεις το βιβλίο σου να μη μείνει στο συρτάρι, αλλά θέλεις να το αγοράσουν μελλοντικοί αναγνώστες, ουσιαστικά μπαίνεις σε ένα νέο + κανονικό επιχειρηματικό εγχείρημα, ακόμη κι αν δεν το έχεις συνειδητοποιήσει ως τέτοιο.

Γιατί ακόμη και αν δεν το έχεις δει έτσι, από τη στιγμή που υπάρχει οικονομική συναλλαγή, που αφορά την πώληση του βιβλίου σου, τότε έχουμε και μία επιχειρηματική/οικονομική συναλλαγή, ενός επιχειρηματικού εγχειρήματος.

Ξέρω πω τις περισσότερες φορές εμείς οι συγγραφείς, εμπνεόμαστε από τον καλλιτέχνη/συγγραφέα που υπάρχει μέσα μας και ξεχνάμε αυτή την επιχειρηματική πλευρά της συναλλαγής που έχει να κάνει με το αντικείμενο και το αποτέλεσμα της καλλιτεχνικής μας φύσης, το ίδιο το βιβλίο.

Κι αυτή η εστίασή μας μόνο στην καλλιτεχνική και την ρομαντική φύση της συγγραφής, όταν φτάσει η ώρα της έκδοσης/προώθησης μπορεί να μας απογοητεύσει γιατί άλλα πράγματα μπορεί να φανταζόμαστε, άλλα να νομίζουμε, άλλα να θέλουμε ιδανικά… ενώ η πραγματικότητα είναι άλλη.

Το βιβλίο σου στις μέρες μας, μπορεί να φτάσει στα χέρια των αναγνωστών μέσα από 2 + 1 μεγάλα μονοπάτια.

  1. Παραδοσιακός τρόπος έκδοσης.

  2. Κάποια μορφή αυτοεκδόσης.

  3. Κάποια μορφή συν-έκδοσης.


Οι μεγαλύτερες διαφορές ανάμεσα στον παραδοσιακό τρόπο έκδοσης και στην αυτοέκδοση/συν-έκδοση, έχουν να κάνουν:

  • Mε το χρόνο που χρειάζεται το βιβλίο σου να εκδοθεί και να φτάσει στα χέρια των αναγνωστών.

  • Mε τον δημιουργικό έλεγχο και ελευθερίες που έχεις (ή δεν έχεις) πάνω στις επιλογές που λαμβάνουν χώρα για ένα βιβλίο μετά την ολοκλήρωση της συγγραφής του.

  • Mε το ποιος έχει στην κατοχή του τα πνευματικά δικαιώματα του βιβλίου.

  • Kαι φυσικά πάνω στα έσοδα όπου θα προκύψουν για σένα τον συγγραφέα από την πώληση των βιβλίων σου.


Εδώ θέλω να διευκρινίσω και να ξεκαθαρίσω ότι:

  • Δεν υπάρχει «καλό» ή «κακό» μονοπάτι.

  • Δεν υπάρχει «σωστή» ή «λάθος» επιλογή.

  • Σε όλα υπάρχουν υπέρ και κατά.

  • Όλα έχουν ένα συγκεκριμένο πλαίσιο και μοντέλο συνεργασίας.

  • Όλα έχουν συγκεκριμένες απαιτήσεις και προδιαγραφές.


Για αυτό λοιπόν είμαι μαζί σου σήμερα, για να μιλήσω για αυτό το πλαίσιο και για τις επιλογές σου και για αυτό το μοντέλο συνεργασίας.

Να μιλήσω για τις λεπτομέρειες των παραπάνω επιλογών σου, αλλά και για να διευκρινίσω και να υπογραμμίσω τι ακριβώς ισχύει, τι είναι αλήθεια, τι είναι ψέματα, και τι σε σχέση με αυτό που φαντάζεσαι και υποθέτεις, δεν ισχύει.

Κάποια από αυτά που θα μοιραστώ σήμερα μαζί σου μπορεί να σε απογοητεύσουν, κάποια μπορεί να σε ενθουσιάσουν, για κάποια μπορεί να νιώσεις ότι δεν ήξερες ότι μπορείς να προσεγγίσεις με αυτό τον τρόπο.

Και κάποια μπορεί να μην σου αρέσουν ή να μην «συμφωνείς» μαζί τους και να νιώσεις ότι δε σου ταιριάζει όλο αυτό και είναι πολύ αντίθετο και ξένο, με αυτό που θέλεις, φαντάζεσαι και φιλοδοξείς… τόσο για την ταυτότητά σου ο συγγραφέας, αλλά και για όσα ονειρεύεσαι για το κάθε βιβλίο σου χωριστά.

Όμως είμαι εδώ μαζί σου σήμερα για να βγούμε λίγο από την κατάσταση του… «υποθέτω πως κάπως έτσι είναι τα πράγματα ή νόμιζα πως ήταν έτσι τα πράγματα ή αλλιώς τα φανταζόμουν εγώ…» και τις προσωπικές ονειροπολήσεις σου, αλλά και να δούμε κατάματα τι ακριβώς σημαίνει και τι ακριβώς συμβαίνει, όταν έρχεται η ώρα να εκδώσεις και να προωθήσεις το βιβλίο που έχεις εμπνευστεί και έχεις γράψει.

Σε κάθε περίπτωση θέλω να ξέρεις πως αν αληθινά το θέλεις, μπορείς να κινηθείς σε οποιοδήποτε μονοπάτι έκδοσης και προώθησης εσύ το επιλέξεις, αρκεί να κάνεις τη δουλειά που απαιτεί η εκάστοτε διαδρομή και να κάνεις αυτή τη δουλειά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, όσο πιο ολοκληρωμένα και όσο πιο επαγγελματικά, γίνεται.

Το αν για την έκδοση του βιβλίου σου, θα πρέπει να οδηγηθείς στο μονοπάτι του παραδοσιακού τρόπου έκδοσης/προώθησης ή αν θα πρέπει να οδηγηθείς σε ένα μονοπάτι αυτοέκδοσης ή συν-έκδοσης, είναι μία ερώτηση που δέχομαι πάρα πολύ συχνά από νέους, και όχι μόνο συγγραφείς, και είναι μία απορία, μία ερώτηση που σίγουρα έχει ένας νέος συγγραφέας που ξεκινάει τώρα και κάνει τα πρώτα του βήματα σε αυτό το μονοπάτι.

Το πρόβλημα με αυτή την ερώτηση είναι ότι η απάντηση μπορεί να είναι ελαφρώς περίπλοκη.

Και ταυτόχρονα, η απάντηση σε αυτό το ερώτημα, έχει να κάνει με μία σειρά από δεδομένα τα οποία παίζουν σημαντικό ρόλο ή δεν παίζουν σημαντικό ρόλο, για τον κάθε συγγραφέα χωριστά.

Έτσι λοιπόν, θέλω να θυμάσαι και να ξέρεις πως η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι καθαρά προσωπική και σχηματίζεται όταν ο συγγραφέας γνωρίζει τα υπέρ και τα κατά της εκάστοτε επιλογής έκδοσης/προώθησης, αλλά ταυτόχρονα έχει και ξεκάθαρο μέσα του, το προσωπικό του θέλω, την προσωπική του φιλοδοξία, το προσωπικό του όνειρο, τόσο για το σύνολο της Ταυτότητάς του ως Συγγραφέας, όσο και για το κάθε βιβλίο του χωριστά.

Ποια είναι η μεγαλύτερη διαφορά ανάμεσα στην αυτοέκδοση/συν-έκδοση και στον παραδοσιακό τρόπο έκδοσης;

Στα αλήθεια η μεγάλη διαφορά είναι μόλις μία.

Ποιος έχει στην κατοχή του τα πνευματικά δικαιώματα του βιβλίου. Άρα ποιος είναι σε θέση να το κυκλοφορήσει και να λάβει αποφάσεις γύρω από αυτό.

Αν ένας εκδοτικός οίκος έχει στην κατοχή του τα πνευματικά δικαιώματα του βιβλίου σου, τότε ΑΥΤΟΜΑΤΑ μπαίνεις σε ένα μονοπάτι παραδοσιακής έκδοσης ή συν-έκδοσης (αν το συμβόλαιό σου στα πλαίσια συν-έκδοσης παραχωρεί τα πνευματικά δικαιώματα στον εκδότη με τον οποίο συνεργάζεσαι).

Αν όμως εσύ ο συγγραφέας, έχεις τα πνευματικά δικαιώματα του βιβλίου σου στην κατοχή σου, τότε είσαι σε ένα μονοπάτι αυτoέκδοσης ή αντίστοιχα συν-έκδοσης (αν το συμβόλαιό σου στα πλαίσια συν-έκδοσης διατηρεί τα πνευματικά δικαιώματα του βιβλίου σε σένα τον συγγραφέα).

Εδώ θα πρέπει να διευκρινίσω ότι υπάρχουν εκδοτικοί οίκοι οι οποίοι οριοθετούν την διαδικασία έκδοσης και προώθησης ενός βιβλίου με τη συνεργασία που ονομάζεται συν-έκδοση.

Σε αυτές τις περιπτώσεις υπάρχουν εκδοτικοί οίκοι/εταιρείες, όπου κρατούν οι ίδιοι τα πνευματικά δικαιώματα του βιβλίου, αλλά υπάρχουν και εταιρείες/ εκδοτικοί οίκοι, οι οποίοι ναι μεν βάζουν το δικό τους εταιρικό λογότυπο πάνω στο εξώφυλλο του βιβλίου σου, αλλά τα πνευματικά δικαιώματα του βιβλίου βρίσκονται στα χέρια του συγγραφέα. Στα δικά σου χέρια.

Εδώ, λοιπόν, δικιά σου δουλειά είναι στο ενδεχόμενο μιας όποιας συνεργασίας να εξετάσεις τι ορίζει το συμβόλαιο σε σχέση με τα πνευματικά δικαιώματα του βιβλίου σου.

Ποιος θα πρέπει να απευθυνθεί σε έναν παραδοσιακό εκδότη που θα αναλάβει τα πάντα για το βιβλίο σου και εσύ απλά θα του παραδώσεις μόνο ένα αρχείο word, μόνο με το κείμενό σου;

  • Αν είσαι αυτός ο συγγραφέας που έχει γράψει ένα πολύ καλό βιβλίο.

  • Αν είσαι ο συγγραφέας που γνωρίζεις τι θα πει μία καλά δομημένη ιστορία και την έχεις παραδώσει σε ένα βιβλίο που είναι ολοκληρωμένο και όσον αφορά την επιμέλεια περιεχομένου του.

  • Αν είσαι εκείνος ο συγγραφέας που έχει γράψει ένα καλό και ολοκληρωμένο και άρτια επιμελημένο βιβλίο που ανήκει στις κατηγορίες των βιβλίων που ο συγκεκριμένος εκδοτικός οίκος εκδίδει ήδη.

  • Αν ξέρεις ότι έχεις κάνει πολύ καλά τη δουλειά σου ως Συγγραφέας και το βιβλίο σου είναι άρτιο και από Τεχνικής πλευράς όσον αφορά την κατηγορία στην οποία ανήκει το βιβλίο σου.

  • Αν ξέρεις ότι οι όροι μιας τέτοιας συνεργασίας λειτουργούν προς το συμφέρον αυτού που θέλεις ΕΣΥ να κάνεις και ονειρεύεσαι και φιλοδοξείς, τόσο για την ταυτότητά σου ο συγγραφέας, αλλά και για το συγκεκριμένο βιβλίο.


Αν είσαι ένας από τους παραπάνω συγγραφείς, τότε ναι, να προσεγγίσεις τέτοιους εκδοτικούς οίκους που εργάζονται με αυτόν τον τρόπο.

Γιατί αν έχεις κάνει άρτια τη δουλειά σου ως συγγραφέας ενός βιβλίου κατηγορίας που ο εκδοτικός οίκος ψάχνει…

Τότε να ξέρεις πως οι πόρτες αυτού του εκδοτικού οίκου θα είναι ανοιχτές για σένα.

Βλέπεις τα καλά, άρτια, καλογραμμένα και ήδη επιμελημένα βιβλια, που φτάνουν στα χέρια ενός «παραδοσιακού» εκδοτικού οίκου, σημαίνουν ΑΥΤΟΜΑΤΑ μία ακόμη σημαντική πηγή εισοδήματος για την συγκεκριμένη επιχείρηση και τον συγκεκριμένο επιχειρηματία.

Και μπορώ να σου το επιβεβαιώσω αυτό, ως πρώην εργαζόμενη για πολλά χρόνια, σε μεγάλο εκδοτικό οίκο, αλλά ταυτόχρονα και ως Writing Coach, μέσα από την εμπειρία των μαθητών μου όλα αυτά τα χρόνια.

Όταν το βιβλίο είναι άρτιο, σωστά δομημένο, καλογραμμένο και ολοκληρωμένα επιμελημένο, όσον αφορά το περιεχόμενο του.

Kαι φτάνει σε ένα τέτοιο ποιοτικό επίπεδο στα χέρια ενός εκδοτικού οίκου, τότε αυτός ο εκδοτικός οίκος δεν μπορεί να του αντισταθεί, με τη λογική βέβαια, ότι εκδίδει βιβλία της κατηγορίας που εσύ έχεις γράψει.

Πλεονεκτήματα που αφορούν τον παραδοσιακό τρόπο έκδοσης.

  • Ο συγγραφέας δεν χρειάζεται να καταβάλλει κάποιο χρηματικό ποσό που να αφορά την διαδικασία έκδοσης ή προώθησης του βιβλίου του.

  • Ο εκδότης είναι αυτός που επενδύει, τα δικά του επιχειρηματικά χρήματα, και κάνει βέβαιο ότι το βιβλίο θα εκδοθεί με επαγγελματισμό, τόσο όσον αφορά το περιεχόμενό του, το εξώφυλλό του, τη γραφιστική επιμέλεια του, μέσα και έξω, και φυσικά φροντίζει για την διανομή του.

  • Μέσα από αυτό το μονοπάτι, εάν ο εκδοτικός οίκος είναι αρκετά μεγάλος και δυναμικός, εσύ ο συγγραφέας, θα έχεις την δυνατότητα να εμφανίσεις την ταυτότητά σου ως συγγραφέας και το κάθε βιβλίου σου χωριστά, σε μία σειρά από «τοποθεσίες» με τις οποίες προσωπικά ο εκδότης συνεργάζεται.

  • Με δυο λόγια, μέσα από αυτό το μονοπάτι, υπάρχουν μεγάλες πιθανότητες το βιβλίο σου να βρεθεί σε αρκετά σημεία πώλησης βιβλίων, με την λογική ότι ο εκδότης έχει αυτή την δυναμική και αυτές.


** Εδώ θα πρέπει να σημειώσω πως αν δεν γνωρίζεις (από πριν και με σιγουριά) τα σημεία πώλησης/διανομής και συνεργασίας του εκδοτικού οίκου με τον οποίο σκοπεύεις να συνεργαστείς, αυτό είναι ένα μεγάλο κενό στην εικόνα της συνεργασίας σου.

Υπάρχουν μικροί και μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι. Υπάρχουν καλοί και μέτριοι και κακοί επαγγελματίες.

Υπάρχουν επαγγελματίες που έχουν μεγάλη λίστα διανομής/τοποθέτησης των βιβλίων που εκδίδουν και άλλοι που η λίστα αυτή είναι πολύ μικρή ή δεν υπάρχει καν και περιορίζεται σε ένα δικό τους site/e-shop (το οποίο μάλιστα μπορεί να μην έχει και κάποια σπουδαία επισκεψιμότητα = πωλήσεις για τα βιβλία που είναι τοποθετημένα εκεί.)

Δουλειά σου λοιπόν είναι – για να είσαι σίγουρος/σίγουρη – ότι έχεις κάνει την πλέον σωστή επιλογή για σένα και ότι γνωρίζεις, συγκεκριμένα και με λεπτομέρεια – όλο το πλαίσιο συνεργασίας με τον εκδοτικό οίκο που εσύ θα επιλέξεις να συνεργαστείς μαζί τους.

  • Για κάποιους ανθρώπους είναι αρκετά σημαντικό το βιβλίο τους να φέρει το λογότυπο και την επωνυμία του εκδοτικού οίκου με τον οποίο συνεργάζονται, ενώ για κάποιους άλλους κάτι τέτοιο δεν είναι απαραίτητο, αλλά μπορεί να είναι και ως αδιάφορο.


Μειονεκτήματα που αφορούν τον παραδοσιακό τρόπο έκδοσης.

  • Για να δεχτεί ένας εκδοτικός οίκος το βιβλίου σου θα πρέπει να έχεις κάνει πολύ καλά και ολοκληρωμένα τη δουλειά σου ως συγγραφέας πριν του παραδώσεις το κείμενό σου.

  • Υπάρχει μία τεράστια επένδυση χρόνου από την πλευρά του συγγραφέα, γιατί από τη στιγμή που θα παραδώσεις το κείμενό σου για αξιολόγηση, μπορεί να περάσουν 6 - 12 μήνες, μέχρι να λάβεις απάντηση.

  • Και εάν δεχτούν το βιβλίο σου, μπορεί να περάσουν, από 1 – 2 χρόνια, μέχρι να δεις το βιβλίο σου να κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία.

  • Δεν έχεις την κυριότητα των πνευματικών δικαιωμάτων του βιβλίου που έχεις γράψει.

  • Δεν έχεις λόγο και άποψη για τον τρόπο που το βιβλίο σου θα προωθηθεί, πέρα από δικές σου προσωπικές προωθητικές ενέργειες που πρέπει ΠΑΝΤΑ να είναι σύμφωνες και αποδεκτές από τον εκδότη και το συμβόλαιό σας.

  • Δεν έχεις λόγο και άποψη για την «καλλιτεχνική» πλευρά του βιβλίου σου. Δηλαδή για το πώς θα είναι το εξώφυλλο, το ποιος θα είναι ο τίτλος του, το πώς θα δομηθούν γραφιστικά εσωτερικά τα κεφάλαιά του, κλπ.

  • Σε πολλές περιπτώσεις, μπορεί το περιεχόμενο του βιβλίου σου, μέσα από την επιμέλεια περιεχομένου που θα γίνει από τον εκδοτικό οίκο με σκοπό το βιβλίο σου, ανεξάρτητα από την ήδη καλή ποιότητα του ,να γίνει πιο εμπορικό, μπορεί να αλλοιωθεί αρκετά, σε σχέση με την δική σου καλλιτεχνική έκφραση ή αρχική έμπνευση.

  • Τα έσοδα που μπορείς να έχεις ως συγγραφέας, ως ένα πολύ μεγάλο βαθμό, θα είναι πολύ λιγότερα από αυτά που θα είχες εάν πουλούσες, ακόμη και λιγότερα αντίτυπα, αλλά μέσα από το μονοπάτι της αυτοέκδοσης.

  • Μέσα από τον παραδοσιακό τρόπο έκδοσης, είναι πάρα πολύ δύσκολο να εστιαστείς σε μία συγκεκριμένη θεματολογία και να είσαι ο συγγραφέας που γράφει συγκεκριμένα βιβλία, γιατί οι εκδότες θέλουν ποικιλία.


Πλεονεκτήματα γύρω από την αυτοέκδοση.

  • Μέσα από αυτό το μονοπάτι, εσύ ο συγγραφέας του βιβλίου, έχεις στην κατοχή σου τα πνευματικά δικαιώματα του βιβλίου.

  • Μέσα από αυτό το μονοπάτι, εσύ έχεις άποψη και έλεγχο για όλα τα πιθανά στάδια της έκδοσης και της προώθησης του βιβλίου σου.

  • Από τη στιγμή που θα γράψεις το βιβλίο σου, μέχρι και τη στιγμή που θα μπορεί ο πρώτος αναγνώστης να το αγοράσει, σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να χρειάζεσαι από μερικές μέρες, μέχρι το πολύ 3 -6 μήνες.

  • Έχεις τον απόλυτο έλεγχο των κινήσεων marketing και προώθησης του βιβλίου σου.

  • Έχεις τον απόλυτο έλεγχο της δημιουργικής/καλλιτεχνικής παρουσίας του βιβλίου σου, δηλαδή εσύ θα επιλέξεις τον τίτλο, το εξώφυλλο, την πιθανή εικονογράφηση, τον τρόπο που θα είναι δομημένα τα κεφάλαια και το περιεχόμενο του βιβλίου και ό,τι άλλο μπορείς να φανταστείς που έχει να κάνει με την γραφιστική επιμέλεια του βιβλίου σου.

  • Έχεις απόλυτη ελευθερία στο πού και πότε και σε πόσα αντίτυπα, το βιβλίο σου θα υπάρχει και σε ποιο μέρος.

  • Ουσιαστικά δεν υπάρχει τίποτα και κανένας να σε σταματήσει, ώστε να βρίσκεται το βιβλίο σου εκεί που πρέπει ή θέλεις εσύ να βρεθεί.

  • Τα βιβλία τα οποία κυκλοφορούν με κάποια μορφή αυτοέκδοσης, προσφέρουν πάντα πολύ μεγαλύτερο ποσοστό κέρδους στον συγγραφέα τους και πιο άμεσα.

  • Δηλαδή ο συγγραφέας έχει το υψηλότερο οικονομικό όφελος, και άμεσα, όσον αφορά αυτό το κομμάτι της συγγραφής.

  • Επίσης ως συγγραφέας που επιλέγει αυτό το μονοπάτι, έχεις απόλυτη ελευθερία στο να επιλέξεις την θεματολογία και το περιεχόμενο του κάθε βιβλίου σου, χωρίς κάποιος εκδότης να σου ορίζει ή να σου υπαγορεύει, τι μπορείς ή τι δεν μπορείς, να κάνεις με το υπάρχον βιβλίο σου, αλλά και με ένα επόμενο ή μεθεπόμενο βιβλίο σου, όσον αφορά το περιεχόμενό του.


Μειονεκτήματα της αυτοέκδοσης.

  • Εσύ ο συγγραφέας θα πρέπει να βεβαιωθείς ότι το βιβλίο σου θα είναι άψογο από όλες τις πλευρές και ότι φτάνει στα χέρια των αναγνωστών ως μία τέλεια επαγγελματική δουλειά.

  • Αυτό συμπεριλαμβάνει όλα τα επιμέρους κομμάτια του.

  • Δηλαδή η δουλειά σου συμπεριλαμβάνει την ίδια τη συγγραφή, το εξώφυλλο, συμπεριλαμβάνει δελτία τύπου, κείμενα όπως το οπισθόφυλλο και το βιογραφικό του συγγραφέα.

  • Συμπεριλαμβάνει τις φωτογραφίες που θα συνοδεύσουν το βιβλίο.


Με δυο λόγια…

  • Συμπεριλαμβάνει τόσο το περιεχόμενο, όσο και το marketing του βιβλίου.

  • Θα πρέπει το βιβλίο σου να έχει έναν επαγγελματισμό, όπου ο τελικός αναγνώστης να μην καταλαβαίνει τη διαφορά ανάμεσα στην αυτοέκδοση και στον παραδοσιακό τρόπο έκδοσης.

  • Χρειάζεται από την πλευρά σου μία σχετική επένδυση χρόνου γιατί πέρα από την συγγραφή του βιβλίου, θα πρέπει να επενδύσεις χρόνο (ίσως και μερικά χρήματα) ώστε να διευθετηθούν και όλα τα άλλα στάδια/βήματα, μέχρι το βιβλίο σου από απλό κείμενο στο word, να μετατραπεί σε «αυτό το άρτιο αντικείμενο που ονομάζουμε βιβλίο» και που θα φτάσει στα χέρια του τελικού σου αναγνώστη με σκοπό να το αγοράσει και να το διαβάσει.

  • Ένα πολύ μεγάλο κομμάτι των βημάτων που απαιτεί η αυτοέκδοση ώστε να φτάσει το βιβλίο στα χέρια των αναγνωστών σε ένα επαγγελματικό επίπεδο, μπορεί να χρειάζεται υλοποιηθούν από εσένα προσωπικά (αν έχεις την σχετική γνώση, ικανότητα, διάθεση και χρόνο) ή μπορεί να χρειάζεται να προσλάβεις κάποιους επαγγελματίες για να σε βοηθήσουν.


Για παράδειγμα, μπορεί να χρειαστείς κάποιον γραφίστα για να στήσει το εξώφυλλο και να κάνει τη γραφιστική σελιδοποίηση του περιεχομένου, ή αντίστοιχα, όταν μιλάμε για παραμύθι, να εικονογραφήσει το παραμύθι σου.

Κι αυτό χρειάζεται έρευνα. Θα πρέπει δηλαδή να επενδύσεις χρόνο για να ψάξεις και να βρεις τον κατάλληλο ελεύθερο επαγγελματία γραφίστα ή εικονογράφο που θα συνεργαστείς μαζί του.

Αντίστοιχο όμως χρειάζεται και μια σχετική επένδυση χρημάτων, όπως και το σχετικό χρονικό διάστημα που αυτός ο επαγγελματίας θα χρειαστεί και να σου παραδώσει το έργο και την υπηρεσία του.

  • Με δυο λόγια οι συγγραφείς που επιλέγουν το μονοπάτι της αυτοέδοσης, ουσιαστικά, πέρα από το ρόλο του συγγραφέα αναλαμβάνουν και επιπλέον ρόλους, που αφορούν το κομμάτι της έκδοσης και προώθησης του βιβλίου τους.


Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό, απλά είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να βεβαιωθούν, ότι πριν μπούνε σε αυτό το χώρο, ότι το επιλέγουν συνειδητά και γνωρίζουν επαρκώς τι σημαίνει να αναλάβουν και αυτούς τους επιπλέον ρόλους, ώστε να τους διεκπεραιώσουν καλά και δίχως γκρίνιες, εκπλήξεις και φυσικά να μην τα παρατήσουν.

Για παράδειγμα, αν είσαι ένας συγγραφέας που επιλέγει το μονοπάτι της αυτοέκδοσης, ίσως θα πρέπει να δημιουργήσεις γύρω σου μία ομάδα ανθρώπων, που θα σε υποστηρίξει στα βήματα και την υλοποίηση αυτής της διαδρομής.

Όπως για παράδειγμα θα χρειαστείς εικονογράφο/γραφίστα αν το βιβλίο σου απαιτεί εικονογράφηση, ή θα χρειαστείς αυτόν που θα στήσει τη γραφιστική επιμέλεια του εξωφύλλου, αλλά και των κεφαλαίων του βιβλίου.

Ενδεχόμενα να πρέπει να γίνει συνεργασία με έναν επιμελητή περιεχομένου, καθώς επίσης και με έναν φιλόλογο ο οποίος θα κάνει τη φιλολογική επιμέλεια του βιβλίου πριν την εκτύπωσή του.

  • Μπορεί αντίστοιχα να χρειαστείς βοήθεια τεχνολογικής φύσεως, αν κυκλοφορήσει το βιβλίο σου με ιδιαίτερες μορφές e-book, ώστε να βεβαιωθείς ότι η μορφή των ψηφιακών αρχείων του βιβλίου σου είναι συμβατή και σύμφωνα με τι προδιαγραφές που ορίζουν οι διάφορες ηλεκτρονικές πλατφόρμες που ίσως θελήσεις να το τοποθετήσεις, ώστε να γίνεται το download του ως e-book με τον σωστό και άρτιο τρόπο, ανεξάρτητα από την συσκευή του αναγνώστη/αγοραστή σου.

  • Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και για τις print on demand πλατφόρμες, το ψηφιακό σου αρχείο θα πρέπει να ακολουθεί τις προδιαγραφές του κατά γράμμα, ώστε όταν εκτυπώνεται κατά παραγγελία να είναι άρτιο.


Στον παραδοσιακό τρόπο έκδοσης…

  • Όλα αυτά δεν απασχολούν τον συγγραφέα γιατί ο εκδότης ήδη έχει την δική του ομάδα επιμελητών, άλλους για την επιμέλεια περιεχομένου και άλλους για την φιλολογική/τυπογραφική επιμέλεια.

  • Έχει ήδη την δική του ομάδα από γραφίστες/εικονογράφους, οι οποίοι κάνουν μόνο αυτό για δουλειά, φροντίζοντας με τις προδιαγραφές και την αισθητική που έχουν οριστεί από τον εκδοτικό οίκο την εικονογράφηση, αλλά και την γραφιστική επιμέλεια ενός βιβλίο και στο εσωτερικό του, αλλά και εξωτερικά… τίτλος, εξώφυλλο, οπισθόφυλλο.

  • Όμως, όπως είπαμε και παραπάνω, στον παραδοσιακό τρόπο έκδοσης ο συγγραφέας περιμένει το χρονοδιάγραμμα του εκδότη για την διεκπεραίωση όλων των παραπάνω και δεν έχει άποψη για τις παραπάνω διαδικασίες (τίτλος, επιμέλεια περιεχομένου, σχεδιασμός εξωφύλλου, οπισθόφυλλου και εικονογράφηση αν μιλάμε για παραμύθι) ενώ όταν μπαίνει σε μία διαδικασία προσωπικής έκδοσης το χρονοδιάγραμμα και η αισθητική, είναι επιλογές και αποφάσεις που ορίζει ο ίδιος.


Κόστος.

  • Όταν ένας εκδότης αναλαμβάνει τα πάντα για το βιβλίο μας, τότε το κόστος από την πλευρά του συγγραφέα είναι μηδέν.

  • Όταν έχουμε κάποια μορφή συν-έκδοσης, τότε το κόστος για τον συγγραφέα είναι κατόπιν συμφωνίας με τον επαγγελματία με τον οποίο θα συνεργαστεί.

  • Όταν έχουμε κάποια μορφή αυτοέκδοσης και μιλάμε για την ψηφιακή μορφή ή την print on demand μορφή/κυκλοφορία του βιβλίου, τότε εκεί έχουμε μόνο το κόστος της γραφιστικής επιμέλειας του βιβλίου σε ψηφιακή μορφή (εικονογράφηση, εξώφυλλο, γραφιστική επιμέλεια κεφαλαίων).


Αυτό το κόστος βαραίνει το συγγραφέα για μία φορά, την πρώτη και μοναδική φορά. Αμείβονται οι ελεύθεροι επαγγελματίες και μετά αναλαμβάνει η πλατφόρμα που θα κυκλοφορήσει το βιβλίο μας ως e-book/print on demand την συνέχεια αυτής της διαδρομής, ή αντίστοιχα το βιβλίο μας μπορεί να πωληθεί μέσα από κάποια πλατφόρμα social media ή ακόμα και μέσα από το δικό μας site.

Όμως η ψηφιακή του μορφή θα χρειαστεί να υλοποιηθεί μόλις μία φορά. Την πρώτη φορά.

Διακίνηση και διανομή και τοποθέτηση του βιβλίου. Όσον αφορά τα φυσικά βιβλιοπωλεία ένας μεγάλος εκδοτικός οίκος ο οποίος έχει μία ομάδα πώλησης, έχει καταλόγους, και έχει ουσιαστικά μία ομάδα που υποστηρίζει τη διακίνηση και την τοποθέτηση ενός βιβλίου, σίγουρα έχει συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με έναν συγγραφέα όπου αυτή τη στιγμή ξεκινά και θέλει να κινηθεί μέσα από κάποιο μονοπάτι αυτοέκδοσης.

Όμως αυτό δεν είναι κάτι το απόλυτο και δεν ισχύει σε όλες τις περιπτώσεις.

Γιατί και ο ίδιος ο συγγραφέας όπου θα έχει εκδώσει το βιβλίο του με κάποια μορφή αυτοέκδοσης/συν-έκδοσης, με τη λογική ότι έχει στην κατοχή του τα πνευματικά δικαιώματα του βιβλίου του, έχει την ευχέρεια, αν ο ίδιος ασχοληθεί σοβαρά και πάρει αυτό το ρόλο του επαγγελματικά, έχει την δυναμική και την δυνατότητα να τοποθετήσει τα βιβλία του ακριβώς εκεί που επιθυμεί και επιλέξει.

Το μόνο που έχει να κάνει είναι να επικοινωνήσει σε προσωπικό επίπεδο με αυτά τα σημεία όπου επιθυμεί να τοποθετηθεί το βιβλίο του με τη φυσική του μορφή, και κατόπιν προσωπικής συμφωνίας με τον επιχειρηματία/ιδιοκτήτη του χώρου, να τοποθετηθούν τα βιβλία εκεί που ο ίδιος ο συγγραφέας το επιλέξει και επιθυμεί.

Επίσης, στις μέρες μας, οι συγγραφείς που επιλέγουν το μονοπάτι της αυτοέκδοσης/συν-έκδοσης, έχουν στο πλευρό τους και τις εταιρείες διακίνησης βιβλίων, όπου αυτές οι εταιρείες, κατόπιν συμφωνίας, εργάζονται μέσα σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο, όπου αν συμφωνείς μαζί του και πιστεύεις ότι εξυπηρετούν τους στόχους που έχεις για την Ταυτότητά σου ως Συγγραφέας, αλλά και για το κάθε βιβλίο σου χωριστά, μπορείς να συνεργαστείς και με μία τέτοια εταιρία, η οποία θα τοποθετήσει το βιβλίο σου στα σημεία πώλησης με τα οποία συνεργάζεται.

Για παράδειγμα σε παγκόσμιο επίπεδο μία από τις πιο γνωστές εταιρίες είναι η εταιρεία Ingram, η οποία για χάρη των συγγραφέων, τοποθετεί το εκάστοτε βιβλίο τους σε παραπάνω από 40.000 σημεία πώλησης.

Απλά εδώ θα ήθελα να διευκρινίσω ότι πολλές φορές δεν έχει σημασία η πληθώρα των σημείων πώλησης όπου θα βρίσκεται το βιβλίο σου, όσο οι κινήσεις οι οποίες θα βοηθήσουν την πώλησή του.

Είναι άλλο η τοποθέτηση ενός βιβλίου και άλλο η προώθησή του (από ο όποιο σημείο πώλησης) και η γνωστοποίηση αυτού του βιβλίου, ώστε οι αναγνώστες να το αναζητήσουν και να το αγοράσουν.

Μπορεί το βιβλίο σου να είναι τοποθετημένο μόνο σε ΕΝΑ σημείο πώλησης και από αυτό το ΕΝΑ σημείο να γίνεται ανάρπαστο, και μπορεί να βρίσκεται παντού στον κόσμο, και να μην έχει την αναμενόμενη επιτυχία σε πωλήσεις.

Γιατί αν το βιβλίο σου έχει μία πληθώρα σημείων πώλησης, άλλα αντίστοιχα δεν έχει από πίσω του σχετικές προωθητικές ενέργειες οι οποίες θα έλξουν το ενδιαφέρον των αναγνωστών, τότε υπάρχει πολύ μεγάλη πιθανότητα, αυτό το βιβλίο να μείνει στα ράφια για πολύ καιρό, να επιστραφεί, να πολτοποιηθεί και να μην πουληθεί ποτέ.

Εκτός και αν οι ίδιοι οι αναγνώστες στόμα με στόμα, το ανακαλύψουν και καταφέρουν να το διαφημίσουν με αυτόν τον τρόπο και να το προωθήσουν οι ίδιοι σε άλλους αναγνώστες και εσύ ο συγγραφέας να έχεις το όφελος μιας τέτοιας δραστηριότητας.

Αλλά προσωπική μου πρόταση είναι να μην περιμένεις μόνο την «Θεά Τύχη» να στηρίξει το βιβλίο σου. Καλό είναι να το στηρίξεις συνειδητά και από την αρχή κι εσύ, ανεξάρτητα από το μονοπάτι έκδοσης που θα επιλέξεις.

Πώς να αποφασίσεις τι είναι καλύτερο για σένα.

Το αν θα επιλέξεις τον παραδοσιακό τρόπο έκδοσης του βιβλίου σου ή αν θα επιλέξεις την αυτοέκδοση ή κάποια συνεργασία μορφής συν-έκδοσης, είναι μία απόφαση και μία επιλογή που δεν χρειάζεται να την πάρεις αυτή τη στιγμή ή μέσα σε μία μέρα.

Εδώ σου δίνω τα υπέρ και τα κατά της εκάστοτε επιλογής και αυτό που στα αλήθεια θα πρέπει να ζυγίσεις είναι το τι θέλεις εσύ να πετύχεις.

Εάν έχεις ξεκάθαρη απάντηση στο τι θέλω εγώ για την ταυτότητά μου ως συγγραφέας, αλλά και για το κάθε βιβλίο μου χωριστά, γνωρίζοντας τα υπέρ και τα κατά της κάθε επιλογής, τότε μπορείς να επιλέξεις το τι ταιριάζει καλύτερα για εσένα και τι όχι.

Κι αυτό, μεταξύ άλλων πετυχαίνουμε μέσα από το www.Writing-Online.gr και τα Online Home Study Courses μου, γιατί εστιαζόμαστε Και στην Επιτυχημένη, Ολοκληρωμένη και Άρτια Συγγραφή, αλλά και στην Επιτυχημένη Έκδοση/Προώθηση που προσωπικά ταιριάζει καλύτερα στον κάθε Συγγραφέα, ανάλογα τον προσωπικό του στόχο, όνειρο και φιλοδοξία.

Γι' αυτό αν σε ενδιαφέρει η Συγγραφή:


Όλα τα μονοπάτια έκδοσης και προώθησης μπορούν πραγματικά να προσφέρουν πάρα πολλά στον συγγραφέα και στην μελλοντική καριέρα σου ως συγγραφέας.

Καμία επιλογή δεν είναι καλύτερη από μια άλλη.

Ο κάθε συγγραφέας έχει τους δικούς του λόγους που μπαίνει σε αυτό το μονοπάτι. Έχει τη δική του έμπνευση, το δικό του όραμα, το δικό του όνειρο και φιλοδοξία για την ταυτότητα του ως Συγγραφέας, αλλά και για το κάθε βιβλίο του χωριστά, και δεν είναι αυτό που λένε one size fit for all.

Στα χρόνια που κάνω αυτή την δουλειά, έχω γνωρίσει:...

  • Συγγραφείς που θέλουν χρήματα και μόνο αυτό.

  • Συγγραφείς που δεν τους ενδιαφέρουν καθόλου τα χρήματα και γράφουν και κυκλοφορούν βιβλία για εντελώς άλλους σκοπούς.