Αν η σκέψη ότι αυτό που γράφεις είναι στην καλύτερη περίπτωση μέτριο σε μπλοκάρει και σε σταματά...


Τις προάλλες έλαβα ένα email από μια φίλη του Writing Online που μου έλεγε πως: η σκέψη ότι αυτό που γράφω είναι, στην καλύτερη περίπτωση, μέτριο έρχεται όλο και πιο συχνά στο μυαλό μου κάνοντας με να μην έχω καμία απολύτως όρεξη να γράψω οτιδήποτε.


Κάθε βιβλίο πριν φτάσει στα χέρια των αναγνωστών είναι μέτριο και κακό και έχει λάθη και ένα σωρό άλλα θέματα που έχουν να κάνουν με την δομή, την πλοκή του, την ζωντάνια των περιγραφών του και την αυθεντικότητα στην φωνή των διαλόγων του.

Γι' αυτό και σήμερα θέλω να σου θυμίσω ότι υπάρχει το στάδιο της συγγραφής που ονομάζεται Επιμέλεια Περιεχομένου.


Σε αυτό το στάδιο -και όχι νωρίτερα- θα ασχοληθούμε με τέτοιο τρόπο με το κείμενό μας, ώστε το μέτριο να το κάνουμε πολύ καλό. Το λάθος να το διορθώσουμε, το κενό να το καλύψουμε και τον πλατειασμό να τον περιμαζέψουμε.

Όμως για να το κάνουμε αυτό, θα πρέπει να έχουμε ένα κείμενο μπροστά μας που να είναι ολοκληρωμένο.


Θα πρέπει πρώτα να γράψεις το βιβλίο και από την πλευρά σου να κάνεις το καλύτερο δυνατό για να "πετάξεις" από πάνω σου την αρνητική κριτική και την προσωπική ανασφάλεια ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΙΝΗ τις περισσότερες φορές και έχει να κάνει με απλά παιχνιδάκια του μυαλού που μας σαμποτάρουν.


ΟΛΟΙ και χωρίς καμία εξαίρεση έχουμε αμφιβολίες για αυτό που είμαστε και αυτό που κάνουμε, ως καλλιτέχνες, ως Συγγραφείς, και πολλές φορές ως επαγγελματίες και στιγμές... ακόμη και ως άνθρωποι.

Ακόμη κι όταν έχουμε κατακτήσει επιβεβαιωμένη επιτυχία, με πολλά και επιτυχημένα βιβλία, διάσημοι και πολλοί γνωστοί συγγραφείς δηλώνουν ξανά και ξανά σε συνεντεύξεις τους ότι θεωρούν τους εαυτούς τους μέτριους, αποτυχημένους, όχι αρκετά καλούς... Συγγραφείς.


Κι ας έχουν στο ενεργητικό τους εκατομμύρια θαυμαστές.


Κι ας έχουν μεταφραστεί τα βιβλία τους σε πολλές γλώσσες του κόσμου κι ας έχουν εισπράξει αρκετά χιλιάδες ευρώ ή δολάρια από τις πωλήσεις τους.


Αυτά τα "παιχνιδάκια του μυαλού" όπως μου αρέσει να τα αποκαλώ, καμιά φορά -αν δεν τα ελέγξουμε και αφήσουμε να μας παρασύρουν- μπορεί να είναι πιο ισχυρά και από τις πιο ηχηρές αποδείξεις.


Αν βιώνεις μια τέτοια εμπειρία θέλω να ξέρεις πως είναι φυσιολογικό να έχεις τέτοιες σκέψεις ή τέτοιες στιγμές, αλλά θα πρέπει να κάνεις ό,τι περνάει από το χέρι σου ώστε να προστατευτείς από τις σκέψεις αυτές ώστε να μην αφήσεις τον εσωτερικό κριτή (τον ψεύτικο και λανθασμένο εσωτερικό κριτή...) να βάλει τρικλοποδιές στην Ταυτότητά σου, αλλά και στην Ποιότητά σου, όπως και στην δυναμική σου, ως Συγγραφέα.


ΤΕΛΟΣ θέλω να θυμάσαι τρία πράγματα.

Νο1.

Τα βιβλία που φτάνουν στα ράφια των βιβλιοπωλείων κι από εκεί στα χέρια σου ως αναγνώστη, απέχουν κατά πολύ από την ποιότητα, την μορφή και το επίπεδο των χειρογράφων του συγγραφέα τους.


Ιδιαίτερα τα πρώτα χειρόγραφα, αυτά που ονομάζουμε fist draft, δεν έχουν καμία σχέση με το βιβλίο που τελικά καταλήγει να διαβάσει ο αναγνώστης.


Νο2.

Μέσα από τα Ψηφιακά Προγράμματα (Home Study Courses) του Writing Online ανεξάρτητα από το αν γράφεις Μυθιστόρημα, Βιβλίο για παιδιά ή Μη-Λογοτεχνικό Βιβλίο, σε εφοδιάσω ως Συγγραφέα με όλα όσα σου είναι απαραίτητα για το θέμα της Επιμέλειας Περιεχομένου στον ύψιστο βαθμό.


Γιατί όπως με έχεις ξανακούσει να λέω, η Συγγραφή δίχως την Επιμέλεια Περιεχομένου είναι δουλειά μισή. Και μόνο η φιλολογική/τυπογραφική επιμέλεια δεν αρκεί για να βελτιώσει την ποιότητα ενός κειμένου.