Αφήγηση Vs Πλοκή. Ποια η διαφορά και γιατί τα best sellers έχουν πλοκή και όχι αφήγηση.


Κάθε πρωταγωνιστής σε ένα πολύ καλό μυθιστόρημα, ανεξάρτητα από την ιδιαίτερη κατηγορία ή τον όγκο του, έχει –ή θα έπρεπε να έχει– έναν ξεκάθαρο σκοπό, ένα θέλω... κάτι να θέλει να υλοποιήσει, να καταφέρει, ή από κάπου να θέλει να ξεφύγει, κάτι να θέλει να αλλάξει.

Και... κάθε πρωταγωνιστής ενός πολύ καλού μυθιστορήματος έχει –ή θα έπρεπε να έχει– προβλήματα, εξαιτίας αυτών που συμβαίνουν και εμποδίζουν την υλοποίηση του σκοπού του, του θέλω του...

Αν ο σκοπός (ή το θέλω) ενός πρωταγωνιστή επιτυγχάνεται εύκολα και γρήγορα… ή αν ακόμη χειρότερα, δεν υπάρχουν εμπόδια, προβλήματα, αναποδιές στον δρόμου του, σε αυτό που θέλει (ή από αυτό που θέλει να ξεφύγει)...

Τότε δεν έχουμε πλοκή για ένα μυθιστόρημα ή για ένα εφηβικό ή παιδικό βιβλίο, αλλά έχουμε απλή αφήγηση.

Και επειδή η απλή αφήγηση/περιγραφή απέχει πάρα πολύ από το πώς θα πρέπει να είναι δομικά χτισμένη μια καλή βασική γραμμή πλοκής, τότε έχουμε πρόβλημα για ένα βιβλίο.

Τότε το βιβλίο δεν γίνεται αποδεκτό από τους εκδότες τις επιλογής μας και εμείς ως συγγραφείς αναρωτιόμαστε γιατί.

Τότε το βιβλίο δεν χαίρει της αποδοχής που ελπίζαμε εξ' αρχής από τους αναγνώστες του και πάλι αναρωτιόμαστε το γιατί.

Ή αν το βιβλίο βρεθεί στα χέρια ενός επαγγελματία επιμελητή περιεχομένου τότε αυτός υπογραμμίζει και φανερώνει αυτό το λάθος και μας καλεί σε αλλαγές, διορθώσεις, δεύτερες σκέψεις.

Και πίστεψέ με ως Επαγγελματίας Επιμελήτρια Περιεχομένου για μυθιστορήματα, παιδικά βιβλία και μη-λογοτεχνικά βιβλία, αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό που καλούμε να υπογραμμίσω και να διορθώσω αρκετά συχνά σε βιβλία που έρχονται σε χέρια μου για την επιμέλεια περιεχομένου τους.

Μάλιστα, αν ήδη έχεις ολοκληρώσει την συγγραφή του βιβλίου σου και πιστεύεις πως χρειάζεσαι βοήθεια για την Επιμέλεια Περιεχομένου του, ώστε αυτό να γίνει άμεσα δεκτό από τους εκδότες της επιλογής σου, αλλά και να αγαπηθεί από το αναγνωστικό σου κοινό, τότε θα είναι τιμή μου να επιλεμηθώ προσωπικά το βιβλίο σου. Μπορείς να πάρεις όλες τις σχετικές πληροφορίες για μια τέτοια συνεργασία μας ΚΑΝΟΝΤΑΣ CLICK ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΔΩ!

Αυτά τα εμπόδια, τα προβλήματα, και τα όποια θέματα αντιμετωπίζει ο ήρωας μέχρι να πετύχει τον σκοπό του/το θέλω του, είναι πάρα πολύ σπουδαία για το βιβλίο σου.

Στην πραγματικότητα είναι η ουσία του βιβλίου σου γιατί αποτελούν την ουσία της πλοκής σου.

Να το θέσω αλλιώς, δεν υπάρχει πλοκή αν ο ήρωάς σου δεν έχει θέματα να αντιμετωπίσει, αν δεν έχει εμπόδια, επιπλοκές και προβλήματα στον δρόμο του.

Τι είδους θέματα, εμπόδια και προβλήματα θα βάλεις για τον ήρωά σου;

Αυτό εξαρτάται από την ιστορία που έχεις επιλέξει να αφηγηθείς πάνω στο χαρτί.

Μπορεί τα θέματά σου να είναι συναισθηματικά, ψυχικά, πνευματικά, εσωτερικά, προσωπικά ή να οφείλονται σε εξωτερικούς παράγοντες ή άλλους ήρωες, ακόμη και σε εμπόδια που η ίδια η κοινωνία μπορεί να το φέρει μπροστά του.

Ή μπορεί να είναι όλα τα παραπάνω μαζί.

Το σημαντικό είναι να μην κάνεις το μονοπάτι του ήρωά σου προς τον σκοπό του/το θέλω του, εύκολο.

Φυσικά ανεξάρτητα από το τι θα επιλέξεις ως εμπόδια και αναποδιές για τους ήρωές σου, θα πρέπει να είσαι πιστευτός και αληθοφανής.

Σκέψου λίγο μερικά από τα βιβλία που έχεις λατρέψει.

Το πιο πιθανό είναι να έχεις εντοπίσει μέσα τους έναν σημαντικό αριθμό σελίδων όπου ο συγγραφέας φρόντισε να κάνει τα εμπόδια του κεντρικού του ήρωα πιστευτά και αληθινά.

Και καλά έκανε!

Γιατί ακριβώς το ίδιο θα πρέπει να κάνεις κι εσύ, αν θέλεις να ξεχωρίσει το βιβλίο σου από τον ανταγωνισμό και να κατακτήσει τις καρδιές των αναγνωστών του.

Φυσικά ο πιο εύκολος τρόπος για να βάλεις τρικλοποδιές στον ήρωά σου είναι να δημιουργήσεις ένα κακοποιό στοιχείο-ανταγωνιστή.

Όμως θέλω να θυμάσαι και να γνωρίζεις ως συγγραφέας, πως ο ανταγωνιστής-ήρωας ίσως είναι μία από τις δυσκολότερες δημιουργίες για έναν συγγραφέα.

Γιατί;

Γιατί θέλω να ελπίζω, να πιστεύω και να φαντάζομαι ότι ανάμεσά μας δεν έχουμε δολοφόνους.

Ένας δολοφόνος όμως έχει τους πολύ δικούς του σοβαρούς λόγους για να πράξει φόνο. Έχει βρει τις δικαιολογίες για τον εαυτό του.

Ένας συγγραφέας όμως –που δεν είναι δολοφόνος– δύσκολα φαντάζεται αυτές τις δικαιολογίες και τα δολοφονικά κίνητρα.

Όμως φρόντισε ο πρωταγωνιστής σου να αντιμετωπίσει τους χειρότερους εχθρούς του, αλλά και τους χειρότερους εφιάλτες του.

Για να βάλεις σε εφαρμογή την παραπάνω γνώση, να καλλιεργήσεις λίγο παραπάνω το ταλέντο σου ως Συγγραφέας μυθιστορημάτων, αλλά και να κάνεις το βιβλίο που γράφεις ή θα γράψεις σύντομα, πιο συναρπαστικό και αληθινά καλό, όσον αφορά την πλοκή του ακολούθησε τα παρακάτω βήματα:

BHMA #1

Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο κεντρικος ήρωας του βιβλίου σου; Γράψτο με δυο λόγια.

BHMA #2

Ποια είναι εκείνα τα θέματα που προκύπτουν και κάνουν αυτό το πρόβλημα ακόμη πιο βαθύ;

BHMA #3

Για κάθε επιπλοκή εντόπισε και τους ήρωες που θα πάρουν μέρος.

Πώς ο κάθε ήρωας συμβάλει σε αυτό το εμπόδιο;

BHMA #4

Δούλεψε λίγο τα κίνητρα του κάθε ήρωα που συμβάλει στο να πηγαίνει κάτι στραβά στον ήρωά σου.

Θέλω να κάνεις μια λίστα με όλες τις δευτερεύουσες αιτίες που κινητο