Πώς να επιλέξεις σωστά την φωνή που θα αφηγηθεί με επιτυχία την ιστορία του βιβλίου σου.


Όπως θα έχεις παρατηρήσει ίσως, τα περισσότερα μυθιστορήματα, ανεξάρτητα από την κατηγορίας τους, αφηγούνται την πλοκή τους μέσα από την οπτική γωνία του πρωταγωνιστή.


Αυτό φυσικά δίνει μια άλλη μορφή οικειότητας και επικοινωνίας ανάμεσα στον αναγνώστη και τον πρωταγωνιστή, και φυσικά, όταν η οπτική γωνία εκφράζεται μέσα από το πρώτο πρόσωπο, τότε με αυτό το μέσο είμαστε, ως αναγνώστες, όσο πιο κοντά γίνεται στον πρωταγωνιστή του βιβλίου.


Φυσικά ως συγγραφέας έχεις άπειρες επιλογές για την οπτική γωνία που θα αφηγηθείς την ιστορία σου.


Όμως αυτό που θα επιλέξεις φρόντισε να κάνει την δουλειά του και να δίνει την ανάλογη δυναμική, τόσο στην ιστορία, όσο και στην αφήγηση.


Η φωνή που έχεις επιλέξει να αφηγηθεί την ιστορία σου πώς είναι και ποια είναι;


Όταν απαντήσεις σε αυτό το ερώτημα ξεκάθαρα και με λεπτομέρεια, θα γνωρίζεις πολύ καλά το βιβλίο σου, αλλά και την τελική του έκβαση.


Για παράδειγμα αν έχουμε ένα βιβλίο που περιλαμβάνει την απαγωγή ενός παιδιού, θα είναι άλλη η έκβαση του βιβλίου αν την γραμμή πλοκής την αφηγηθεί το παιδί, άλλη αν η αφήγηση γίνει από την μητέρα, άλλη από τον πατέρα, και σίγουρα εντελώς διαφορετική αν την αφήγηση αναλάβει ο αστυνόμος που προσωπικά έχει αναλάβει την υπόθεση ή ένας από τους απαγωγείς.


Νομίζω πως κατανοείς την μεγάλη διαφορά εδώ, αλλά και την ουσία μιας απόφασης σαν κι αυτή.


Κι επειδή όπως καταλαβαίνεις για μια ακόμη φορά η Συγγραφή είναι Τέχνη και Τεχνική μαζί... για να βάλεις σε εφαρμογή την παραπάνω γνώση, να καλλιεργήσεις λίγο παραπάνω το ταλέντο σου ως Συγγραφέας μυθιστορημάτων, αλλά και να κάνεις το βιβλίο που γράφεις ή θα γράψεις σύντομα, πιο συναρπαστικό και αληθινά καλό, όσον αφορά το συγκεκριμένο δεδομένο ακολούθησε τα παρακάτω βήματα.


BHMA #1

Άνοιξε το βιβλίο σου σε μια τυχαία σελίδα.

Ποιανού οπτική γωνία έχουμε σε αυτή την σκηνή που διαβάζεις;

Γράψε το όνομα του ήρωα που πρωταγωνιστεί σε αυτή την σκηνή.


BHMA #2

Στην παραπάνω σκηνή επίλεξε κάτι που ο ήρωας που εκφράζει την οπτική του γωνία λέει, κάνει ή σκέφτεται.

  • Υπογράμμισέ το.

  • Εντόπισέ το.

  • Άλλαξε τον διάλογο (εάν υπάρχει).

  • Μεγαλοποίησε την δράση.

  • Ενίσχυσε το συναίσθημα, τη σκέψη, την παρατήρηση, και κάνε το ακόμη πιο χαρακτηριστικό για τον πρωταγωνιστή αυτής της σειράς.

BHMA #3

Άνοιξε μια ακόμη τυχαία σελίδα στο βιβλίο σου.

Ποιανού οπτική γωνία έχουμε τώρα;

Ακολούθησε τα παραπάνω βήματα και κάνε την ίδια διαδικασία!

Άρχισε να γράφεις τώρα…

Ελπίζω να μην διαβάζεις απλά τις παραπάνω ασκήσεις, αλλά να τις κάνεις κιόλας!


Και μέσα από τα παραπάνω βήματα να αξιολογήσεις και πάλι την απόφασή σου. Έχεις επιλέξει τον πλέον κατάλληλο ήρωα για την οπτική γωνία, την γενικότερη αίσθηση, αλλά τα όσα θέλεις να αφηγηθείς και να υπογραμμίσεις μέσα από τις σελίδες του βιβλίου σου;


Το ξέρω πως είναι επιπλέον δουλειά, αλλά πίστεψέ με, αξίζει τον κόπο και θα ανταμειφθείς γι’ αυτή!


Όταν με τα παραπάνω βήματα κάνεις το μυθιστόρημά σου πιο δυνατό και πιο ξεχωριστό από τον ανταγωνισμό, τότε θα νοιώσεις απλά υπέροχα και θα ξέρεις ότι άξιζε τον κόπο.


Το να βελτιώσεις, και φυσικά να απογειώσεις, με όλα τα εργαλεία, τις τεχνικές και τις γνώσεις σου την οπτική γωνία της πλοκής σου σελίδα σελίδα, είναι κάτι που αξίζει να έχει την προσοχή και την ενέργειά σου.


Και πίστεψέ με ως Επαγγελματίας Επιμελήτρια Περιεχομένου για μυθιστορήματα, παιδικά βιβλία και μη-λογοτεχνικά βιβλία, αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό που καλούμε να υπογραμμίσω και να διορθώσω αρκετά συχνά σε βιβλία που έρχονται σε χέρια μου για την επιμέλεια περιεχομένου τους, όταν ο συγγραφέας έχει κάνει λάθος επιλογή στην φωνή ή τον ήρωα ή ακόμη και οπτική γωνία, που θα αφηγηθεί την βασική γραμμή πλοκής για το μυθιστόρημά του.


Μάλιστα, αν ήδη έχεις ολοκληρώσει την συγγραφή του βιβλίου σου και πιστεύεις πως χρειάζεσαι βοήθεια για την Επιμέλεια Περιεχομένου του, ώστε αυτό να γίνει άμεσα δεκτό από τους εκδότες της επιλογής σου, αλλά και να αγαπηθεί από το αναγνωστικό σου κοινό, τότε θα είναι τιμή μου να επιλε