top of page

Πώς Να Κάνεις Tην Κάθε Σκηνή του Βιβλίου Σου Συγκλονιστική!



Όπως μια μεγάλη διαδρομή διανύεται με την έναρξη ενός πρώτου βήματος, έτσι και ένα βιβλίο μερικών εκατοντάδων σελίδων ξεκινάει με την πρώτη του σκηνή!


Mια καλή πλοκή βάζει τον κεντρικό (τουλάχιστον) ήρωα σε «μπελάδες».


Οι σκηνές είναι εκείνα τα δομικά στοιχεία που χτίζουν σιγά-σιγά την πλοκή και μας εντάσσουν σε ό,τι συμβαίνει στους ήρωες.


Το σημαντικό σε αυτήν την περίπτωση είναι οι σκηνές να αποτελούν το όχημα που θα μας ανεβοκατεβάζει συναισθηματικά, θα μας κρατά σε εγρήγορση και θα θέλουμε να βρισκόμαστε μέσα τους για να συνεχίζουμε να μαθαίνουμε, να νοιώθουμε, να βιώνουμε… ό,τι και οι ήρωες.


Κάνε την εκάστοτε σκηνή του βιβλίου σου να είναι μοναδικά συγκλονιστική!


ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΣΚΗΝΗ;

Η σκηνή είναι ένα αυτόνομο κομμάτι μέσα σε ένα βιβλίο. Όμως αν καταφέρεις να ενώσεις αυτά τα κομμάτια, τότε μπορείς να γράψεις βιβλίο, θεατρικό, ή και σενάριο.


Αν η κάθε σκηνή του βιβλίου σου είναι μοναδικά συγκλονιστική όπως λέω και παραπάνω, τότε θα έχεις γράψει ένα μοναδικά συγκλονιστικό βιβλίο!


Ένα μοναδικά συγκλονιστικό βιβλίο:

• Έχει κάτι φρέσκο • Έχει εκπλήξεις • Έχει συναισθηματικές εντάσεις • Έχει ανατροπές • Έχει εντάσεις • Είναι πρωτότυπο • Έχει «ζωντανούς» ήρωες • Έχει πλοκή που θέλεις να μάθεις τι γίνεται παρακάτω.



Η εκάστοτε σκηνή σου θα πρέπει να έχει χαρακτηριστικά σαν και τα παραπάνω. Γι’ αυτό, δώσε τον καλύτερό σου εαυτό στη συγγραφή της κάθε σκηνής, γράψε την με την καρδιά σου, και τη διορθώνεις μετά.


Κατηγορίες Σκηνών

Έχουμε τέσσερις μεγάλες κατηγορίες σκηνών:

• Σκηνές ενέργειας • Σκηνές αντενέργειας • Σκηνές ανάπαυλας και οργάνωσης


Συχνά, οι δύο πρώτες κατηγορίες λειτουργούν ως ζευγάρι στην πλοκή, το ίδιο και οι δύο τελευταίες.


Έχοντας γνώση των τεσσάρων μεγάλων κατηγοριών σκηνών μπορείς να γράψεις όποια πλοκή επιθυμείς, κάνοντας τους κατάλληλους συνδυασμούς.


Σκηνές Ενέργειας

• Ο κεντρικός ήρωας βρίσκεται σε δράση, κάνει κάτι… • Αυτό το «κάτι» έχει να κάνει με τον στόχο του, με αυτό που θέλει. • Για να μην είναι «βαρετή» η σκηνή, θα πρέπει κάτι… μικρό ή μεγάλο να του στέκει εμπόδιο στον δρόμο του. Το εμπόδιό του μπορεί να είναι ένας άλλος ήρωας, ένας τόπος, ένα πράγμα, μια κατάσταση συναισθηματική ή μη. • Η σκηνή θα πρέπει να καταλήγει κάπου… να υπάρχει κάποιο αποτέλεσμα. Το αποτέλεσμα μπορεί να είναι: Καλό. Όχι αρκετά καλό. Τραγικό


Όποιο κι αν είναι το αποτέλεσμα, η σκηνή θα πρέπει να καταλήγει με τέτοιο τρόπο, ώστε ο αναγνώστης να θέλει να μεταβεί στην επόμενη σκηνή.


Δωρεάν Γνώση Δημιουργικής Γραφής: Στη λογοτεχνία, όσο πιο «άσχημα» καταλήγει μια σκηνή για τον ήρωά σου, τόσο το καλύτερο. Οι αναγνώστες «λατρεύουν» να ανησυχούν για τους ήρωές τους.


Θα σου βγει σε καλό αν σχεδιάζεις με τέτοιο τρόπο τις σκηνές σου για να βρίσκεται ο ήρωάς σου σε «χειρότερη» θέση από αυτή που βρισκόταν στην αρχή της σκηνής!


Ακόμη κι αν η σκηνή σου καταλήγει θετικά, φρόντισε άμεσα ο ήρωάς σου να είναι αντιμέτωπος με την νέα του πρόκληση.


Σκηνές Aντενέργειας

• Ενώ οι σκηνές ενέργειας έχουν να κάνουν περισσότερο με χειροπιαστή δράση και πράξη, οι σκηνές αντενέργειας έχουν να κάνουν με πολύ έντονο συναίσθημα. • Ο ήρωας βιώνει, νοιώθει και αντιμετωπίζει ψυχικά ό,τι συμβαίνει γύρω του. • Περπατάει πάνω σε μονοπάτια αποφάσεων και αυτογνωσίας κινούμενος από το συναίσθημα. • Συμβαίνει κάτι στον ήρωα… η πρώτη του αντίδραση είναι συναισθηματική. Πριν κάνει οτιδήποτε άλλο νοιώθει… πρόκειται για αυτόματη αντίδραση! • Η αμέσως επόμενη «αντίδραση», όταν η συναισθηματική φόρτιση έχει καταλαγιάσει, είναι να αναλύσει με τη σκέψη και το μυαλό την κατάσταση. • Και μετά τη σκέψη έρχεται η απόφαση. • Η απόφαση θα πρέπει να είναι τέτοια, ώστε να οδηγεί την πλοκή παρακάτω και να έλκει το ενδιαφέρον του αναγνώστη να συνεχίσει να ακολουθεί τον ήρωα.

Σκηνές ανάπαυλας και οργάνωσης • Οι σκηνές αυτές συνήθως είναι σύντομες και λίγες μέσα σε ένα μυθιστόρημα. • Επίσης, τις συναντάμε συχνά στην έναρξη ενός βιβλίου. • Είναι σκηνές που γνωρίζουμε τον ήρωα – συνήθως στην καθημερινότητά του – και μας συστήνεται. Μαθαίνουμε ποιος είναι, τι έκανε μέχρι τώρα, τι σκοπεύει να κάνει από εδώ και πέρα και γιατί. • Είναι σκηνές παύσης ανάμεσα σε σκηνές ενέργειας και δράσης. • Είναι σκηνές που ο ήρωας δεν «κυνηγάει» το θέλω και τον σκοπό του. Απλά έχουμε πρόσβαση σε στιγμές του.


Ξεχωριστή θέση στο κομμάτι των σκηνών έχουν οι εναρκτήριες σκηνές, όπου ο αναγνώστης έχει πρόσβαση στον τόπο, στον χρόνο και στην καθημερινότητα από την οποία καλείται να βγει ο ηγέτης ήρωας.


Αυτές οι σκηνές δεν πρέπει να είναι μεγάλες. Είναι σκηνές γνωριμίας, τις συναντάμε στην έναρξη της ιστορίας, είναι χωρίς δράση σε εξέλιξη και αν πλατειάσουμε, τείνει το κείμενο να κάνει κοιλιά. Γι’ αυτό λοιπόν κράτα τες σύντομες!


…την επόμενη εβδομάδα θα συνεχίσουμε με τις σκηνές, αλλά αυτήν την εβδομάδα εσύ μπορείς να κάνεις χρήση των ασκήσεων που συνοδεύουν αυτό το πρώτο μέρος – και αν δεν είσαι γραμμένο μέλος στην παρέα μας μπορείς να το κάνεις ευθείς αμέσως εδώ – για να λάβεις το pdf με τις ασκήσεις, αλλά και όλα τα υπόλοιπα καλούδια περί Δημιουργικής Γραφής που σου στέλνουμε δωρεάν!


Μέχρι την επόμενη εβδομάδα λοιπόν, ελπίζω να γράψεις αρκετές σκηνές και να περνάς καλά! Να περνάς υπέροχα, δημιουργικά και εμπνευσμένα!


Καλή συγγραφή και καλή επιτυχία σε όλα!


Μαρία Γούσιου,

Συγγραφέας, Writing-Coach + Eπιμελήτρια Βιβλίων

Οικοδέσποινα Online/Ψηφιακών Σεμιναρίων Συγγραφής - Δημιουργικής Γραφής

Οικοδέσποινα του Writing-Online.gr


bottom of page