Πώς Nα Επιμελείσαι Tα Κείμενά Σου Ώστε Να Χαίρουν Συγγραφικής + Εκδοτικής Επιτυχίας!



Κανείς επαγγελματίας συγγραφέας δεν ξεκίνησε να γράφει δίχως να έχει την ανάγκη της διόρθωσης και βελτίωσης του κειμένου του.


Σπάνια είναι εκείνα τα κείμενα που θα γραφτούν με την πρώτη προσπάθεια, δίχως να προστάζουν το πέρασμά τους από το πέμπτο κατά σειρά στάδιο της συγγραφικής διαδικασίας, που είναι η επιμέλεια.


Οι συγγραφείς που γνωρίζουμε και θαυμάζουμε σήμερα, είτε πρόκειται για κλασσικούς, είτε πρόκειται για σύγχρονους, ήταν και είναι άνθρωποι που γνωρίζουν πολύ καλά την τέχνη και την τεχνική του γράφω, σβήνω, βελτιώνω και ξαναγράφω.


Και οι συγγραφείς που θα συνεχίσουμε να θαυμάζουμε είναι άνθρωποι που έχουν τάξει τον εαυτό τους και σε αυτή την διαδικασία και γνωρίζουν να αυτοπειθαρχούν απέναντί της.


Όταν νοιώσεις πως έχεις ολοκληρώσει ένα κομμάτι κειμένου, το αμέσως επόμενο βήμα συνήθως είναι η έκδοσή του, εκτός κι αν πρόκειται για ένα κείμενο που το γράφεις μόνο για σένα, που σ’ αυτή την περίπτωση δεν χρειάζεται να ασχοληθείς με το στάδιο της επιμέλειας.


Χρειάζεται πάντα να κάνω επιμέλεια; Σε όλα μου τα κείμενα;

Η απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα είναι ένα ξεκάθαρο και βροντόφωνο: ΝΑΙ! Χρειάζεται να κάνεις πάντα επιμέλεια, σε όλα σου τα κείμενα. Ο λόγος είναι απλός…


Όταν συγγράφουμε πολλές φορές έχουμε την τάση να αφηνόμαστε και να παρασυρόμαστε… όμως αυτό δεν σημαίνει ότι το περιεχόμενο αυτού που μας παρέσυρε είναι ωραίο ή απαραίτητο, τόσο για το κείμενο μας ή/και για τον αναγνώστη μας.


Επίσης, ανεξάρτητα από το ποιο είναι το κείμενό σου και ποιος ο προσωπικός σου σκοπός γι’ αυτό, από τη στιγμή που θα επιλέξεις να μην το κρατήσεις μόνο για τον εαυτό σου, οφείλεις να δώσεις στο αναγνωστικό σου κοινό (ένα άτομο, εκδοτική ομάδα, ή/και μαζικοί αναγνώστες) ένα κείμενο που θα το κατανοήσει και θα το απολαύσει παράλληλα.


Αν υπάρχουν σημεία που δεν είναι κατανοητά, και αν δεν υπάρχει εκείνη η φρέσκια αμεσότητα που θα του προκαλέσει απόλαυση, τότε μάλλον δεν φταίει ο αναγνώστης ή τα απόλυτα προσωπικά του γούστα, αλλά μάλλον ο συγγραφέας.


Βοηθητικές Συμβουλές για την Έναρξη της Επιμέλειας:

  • Ξαναδιάβασε ΟΛΟΚΛΗΡΟ το κείμενο, είτε πρόκειται για ολόκληρο το βιβλίο, είτε πρόκειται για το κεφάλαιο ενός βιβλίου, και βεβαιώσου ότι όλα τα σημαντικά θέματα από τις αρχικές προθέσεις και σημειώσεις σου έχουν λεχθεί επάνω στο χαρτί.

  • Τώρα είναι η ώρα να ελέγξεις την ορθογραφία σου, όχι τη στιγμή που γράφεις. Τη στιγμή που γράφεις με νοιάζει να εκφράζεσαι ελεύθερα, δίχως να χρειάζεται να σκεφτείς και να κάνεις παύσεις.

  • Επίσης είναι η στιγμή να δεις την γραμματική σου.

  • Αν υπάρχει κάποιο σημείο του βιβλίου σου για το οποίο αναρωτιέσαι αν είναι κατανοητό για τους αναγνώστες σου, ελέγξέ το με τους παρακάτω τρόπους:

  • Δώσε το κείμενο σε κάποιον που εμπιστεύεσαι και ζήτησέ του να το διαβάσει – δίχως να του εξηγήσεις τίποτα – και ρώτα τον τι κατάλαβε.

  • Διάβασε εσύ το κείμενό σου – δίχως να κάνεις τον οποιονδήποτε πρόλογο – σε παραπάνω από ένα άτομο και ρώτα τους τι κατάλαβαν.

  • Πράξε ανάλογα με τις απαντήσεις που θα εισπράξεις.

  • Να είσαι όσο πιο συγκεκριμένος μπορείς στον εντοπισμό των αλλαγών σου.

  • Δες τι είναι εξαιρετικό στο κείμενο και τι κάνει κοιλιά.

  • Εντόπισε το πώς νοιώθεις για όλο το κείμενο, αλλά και για τα επιμέρους κομμάτια του.

Εξαφανίζοντας το Περιττό...

Ακριβώς αυτό προσπαθεί να κάνει η επιμέλεια. Να εξαφανίσει από το κείμενό σου οτιδήποτε περιττό υπάρχει, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να είναι:

  • Ενδιαφέρον

  • Ευανάγνωστο

  • Κατανοητό

  • Συνεπές… για τον αναγνώστη σου.

Δωρεάν Γνώση Το κείμενο είναι ένα ζωντανό έργο τέχνης, όπως είναι και μια χορογραφία, ή ένας πίνακας ζωγραφικής. Όσες φορές κι αν «επιστρέψει» σε αυτό ο καλλιτέχνης δημιουργός του, τόσες φορές θα βρει στοιχεία του για να βελτιώσει. Αυτή είναι μια διαδικασία που ίσως να μην ολοκληρώνεται ποτέ.