top of page

Μυστικά Από Συγγραφείς Που Βιοπορίζονται Γράφοντας!


Την περασμένη εβδομάδα κάηκε ένας από τους υπολογιστές του γραφείου μας και αυτό μας δημιούργησε πολύ σοβαρό πρόβλημα.

Αν κι αυτό μας καθυστέρησε με το νέο site, εντούτοις δεν μας σταματά, από το μοιράζομαι μαζί σου πολύτιμες γνώσεις και υλικό που αφορούν την Τέχνη + Την Τεχνική της Συγγραφής, αλλά και...

Να ετοιμάζω με την Ομάδα μου, κάτι πραγματικά ξεχωριστό και συναρπαστικό, που θα σου εξασφαλίσει έκδοση ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΣΟΥ, ύψιστη προώθηση, υψηλές πωλήσεις και χιλιάδες αναγνώστες φανατικούς μαζί σου, ακόμη κι αν έχεις μόλις ένα και μοναδικό βιβλίο στο ενεργητικό σου, ή βρίσκεσαι ακόμη στην διαδικασία της συγγραφής του.

(Για όλα αυτά όμως θα μιλήσουμε σε λίγες ημέρες από σήμερα, γι' αυτό έχε το νου σου στο επόμενο email μας.)

Ορίστε λοιπόν, σήμερα, ένας τρόπος να γίνεις καλύτερος συγγραφέας. Εφάρμοσε τις συμβουλές συγγραφέων που βιοπορίζονταν από τη συγγραφή.

Πριν από καιρό, λίστες με γραπτές συμβουλές κλασσικών μεγάλων συγγραφέων όπως: Henry Miller, Elmore Leonard και William Safire, είχαν κατακλύσει το Twitter.

Έτσι, αποφασίσαμε να τις συλλέξουμε, να τις προσθέσουμε με αντίστοιχες λίστες συμβουλών άλλων «ειδικών», όπως των: George Orwell και Margaret Atwood, και να τις μοιραστούμε μαζί σου.

Ας αρχίσουμε λοιπόν.

Henry Miller

  • Να δουλεύεις με ένα αντικείμενο τη φορά, μέχρι να το ολοκληρώσεις.

  • Μην αρχίσεις νέα βιβλία, μην προσθέσεις νέο υλικό πριν ολοκληρώσεις αυτό που ήδη ξεκίνησες.

  • Μην αγχώνεσαι. Να εργάζεσαι ήρεμα, με χαρά και ριψοκίνδυνα με ό,τι κι αν ασχολείσαι.

  • Να εργάζεσαι με βάση το πρόγραμμα συγγραφής που έχεις θέσει με τον εαυτό σου και όχι με βάση τη διάθεση ή την έμπνευση. Και ναι, να σταματάς στον προκαθορισμένο χρόνο που – και πάλι – έχεις ορίσει για τον εαυτό σου.

  • Όταν δεν μπορείς να δημιουργήσεις, μπορείς να δουλέψεις... κάνε επιμέλεια, έρευνα, σκελετό, διαλόγους, περιγραφές…

  • Μείνε άνθρωπος! Δες κόσμο, βγες έξω, πιες ένα ποτό αν θες. Η συγγραφή είναι μοναχική διαδικασία, αλλά εσύ δεν χρειάζεται να είσαι αντικοινωνικός.

  • Μην είσαι ένα στρατολογημένο άλογο. Να λειτουργείς με βάση την ευχαρίστηση. Φρόντισε πάντα να βιώνεις ευχαρίστηση μέσα από την συγγραφή, ακόμη κι αν κάνεις πράγματα που σε ζορίζουν.

  • Παρέβλεψε το πρόγραμμα που έχεις ορίσει για την συγγραφή, αν νιώθεις πως έτσι πρέπει να γίνει, αλλά επέστρεψε σε αυτό την επόμενη μέρα. Συγκεντρώσου. Περιόρισε. Απέκλεισε ΚΑΙ ΓΡΑΨΕ ΞΑΝΑ.

  • Ξέχνα τα βιβλία που θες να γράψεις. Εστιάσου στο ΕΝΑ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟ βιβλίο που γράφεις ΤΩΡΑ.

  • Πάντα πρώτα να γράφεις. Η ζωγραφική, η μουσική, οι φίλοι, το σινεμά, και όλα τα υπόλοιπα, έρχονται δεύτερα.

George Orwell

  • Ποτέ μη χρησιμοποιείς μεταφορές, παρομοιώσεις ή οποιοδήποτε άλλο εκφραστικό μέσο, που συνηθίζεις να βλέπεις σε έντυπη μορφή. Τα κλισέ κάνουν τους αναγνώστες να βαριούνται και να σε θεωρούν προβλέψιμο συγγραφέα.

  • Ποτέ μη χρησιμοποιείς μία μεγάλη λέξη, ενώ μπορείς να βάλεις στη θέση της μία σύντομη.

  • Αν μπορείς να κόψεις κάποια λέξη, να το κάνεις.

  • Ποτέ να μη χρησιμοποιείς την παθητική φωνή, εκεί που μπορείς να χρησιμοποιήσεις την ενεργητική.

  • Ποτέ μη χρησιμοποιείς μία ξένη έκφραση, επιστημονική έκφραση ή επαγγελματική διάλεκτο, εκεί που μπορείς να τοποθετήσεις μία καθημερινή λέξη ή αντίστοιχη φράση.

Margaret Atwood

  • Πάρε ένα μολύβι για να γράψεις. Τα στυλό μπορεί να πάθουν διαρροή. Αλλά αν το μολύβι σπάσει, δεν μπορείς να το διορθώσεις, οπότε πάρε δύο μολύβια.

  • Αν και τα δύο μολύβια σπάσουν, μπορείς να τα κάνεις πιο αιχμηρά με μία λίμα.

  • Πάρε κάτι για να γράψεις οτιδήποτε, οπουδήποτε. Το χαρτί είναι καλό. Σε περίπτωση ανάγκης, μπορείς να χρησιμοποιήσεις κομμάτια ξύλου ή το χέρι σου.

  • Αν χρησιμοποιείς υπολογιστή, πάντα να αποθηκεύεις το νέο κείμενο σ’ ένα φλασάκι και ίσως και σε ένα δεύτερο.

  • Κάνε ασκήσεις για την πλάτη. Ο πόνος αποσπά την προσοχή σου. Και η καθιστική ζωή του συγγραφέα θέλει την γυμναστική της.

  • Κράτα το ενδιαφέρον και την προσοχή του αναγνώστη σου αμείωτο. Πώς; Με το να τον γνωρίζεις πολύ καλά. Αν δεν το κάνεις… είναι σαν να προσπαθείς να ψαρέψεις μέσα στο σκοτάδι. Θυμήσου πως αυτό που ενθουσιάζει τον ένα, μπορεί να κάνει τον άλλο να βαριέται.

  • Το πιθανότερο είναι ότι χρειάζεσαι ένα καλό λεξικό, ένα στοιχειώδες βιβλίο γραμματικής και συνειδητοποίηση της πραγματικότητας. Αυτό το τελευταίο σημαίνει πως δεν υπάρχει τίποτα δωρεάν. Το γράψιμο απαιτεί δουλειά. Επίσης αποτελεί ένα στοίχημα. Κανένας δε σε πίεσε να ασχοληθείς με αυτό. Εσύ το επέλεξες, οπότε μην παραπονιέσαι.

  • Αφού ολοκληρώσεις το βιβλίο σου, ζήτησε να το δει κάποιος φίλος που διαβάζει βιβλία της κατηγορίας σου κι έπειτα παρουσίασε το σε κάποιο άτομο του εκδοτικού κόσμου. Αυτός ο φίλος δεν πρέπει να είναι η σχέση σου, εκτός αν θες να χωρίσετε.

  • Αν έχεις χαθεί στην υπόθεση ή έχεις κολλήσει με την πλοκή και την δράση σου, ξαναπήγαινε στο σημείο από όπου είχες αρχίσει να εξοκείλεις και στη συνέχεια επέλεξε τον άλλο δρόμο. Αν χρειάζεται, άλλαξε το πρόσωπο, τον χρόνο, ή ακόμη και την αρχική σελίδα.

William Safire

  • Μη χρησιμοποιείς ποτέ παθητική φωνή.

  • Μην τοποθετείς αρνητικές προτάσεις.

  • Τα ρήματα πρέπει να συμφωνούν με τα υποκείμενά τους.

  • Διόρθωσε προσεχτικά, για να δεις αν διατυπώνεις σωστά.

  • Αν ξαναδιαβάσεις το έργο σου, μπορείς να βρεις πολλές επαναλήψεις που πιθανώς προέκυψαν από τις επανειλημμένες αναγνώσεις και επεξεργασίες.

  • Μην αρχίζεις μία πρόταση με συνδετική λέξη.

  • Μην κάνεις υπερβολική χρήση των θαυμαστικών.

  • Τοποθέτησε τις αντωνυμίες, όσο το δυνατόν πλησιέστερα, ειδικά σε μεγάλες προτάσεις, με δέκα ή περισσότερες λέξεις.

  • Γράφε προσεχτικά και απέφυγε τις ταλαντευόμενες μετοχές.

  • Μίλα κυριολεκτικά και απέφυγε την ανάμειξη μεταφορών.

  • Απέφυγε μοντέρνες εκφράσεις οι οποίες ακούγονται εκκεντρικές.

  • Όλοι πρέπει να προσέχουν και να χρησιμοποιούν στο γραπτό τους, αντωνυμίες και ουσιαστικά στον ενικό.

  • Πάντα να διαλέγεις τον σωστό ιδιωματισμό.

  • Το επίρρημα πάντα ακολουθεί το ρήμα.

  • Τελευταίο, αλλά πάρα πολύ σημαντικό, απέφυγε τα κλισέ, όπως θα ήθελες να αποφύγεις την πανούκλα. Αναζήτησε άλλες βιώσιμες συγγραφικές εναλλακτικές λύσεις.

Όπως πάντα, σου είμαι ευγνώμων που είσαι εδώ και διαβάσεις, παρακολουθείς και μοιράζεσαι τα όσα συμβαίνουν στο Writing-Online

Σου εύχομαι - από καρδιάς - μια ανέλπιστα όμορφη ημέρα,

Μαρία Γούσιου

Συγγραφέας, Writing Coach, Επιμελήτρια Βιβλίων

Οικοδέσποινα/Online Ψηφιακών Σεμιναρίων Συγγραφής-Δημιουργικής Γραφής

Οικοδέσποινα του Writing-Online.gr


bottom of page