Οι Τρεις Ερωτήσεις Που Πρέπει Να Κάνεις Στους Ήρωες Των Μυθιστορημάτων Σου


Δημιουργική Γραφή, Μαρία Γούσιου, Creative Writing

Μιλάς στους χαρακτήρες σου;

Αν όχι, θα έπρεπε…

Αν πρόκειται να γράψεις ένα πραγματικά καλό μυθιστόρημα, τότε πρέπει να ξέρεις τους χαρακτήρες σου πάρα πολύ καλά!

Και ο καλύτερος τρόπος για να το πετύχεις αυτό είναι να τους θέσεις τρία απλά ερωτήματα.

Ο Leon Sumelian στο βιβλίο του: «Techniques of Fiction» (γραμμένο πριν από 40 χρόνια) λέει το εξής σχετικά με τη δημιουργία μυθοπλαστικών ηρώων:

"Η δημιουργία χαρακτήρων είναι μία περίπλοκη και άπιαστη τέχνη και δεν μπορεί να περιοριστεί σε ακριβείς κανόνες ή σε μία περιεκτική πρόταση. Όσο περισσότερο μιλάμε για αυτήν, τόσο πιο πολύ νιώθουμε ότι έχουμε μείνει πίσω και αυτό είναι αναγκαίο επειδή η ανθρώπινη προσωπικότητα παραμένει ένα μυστήριο αντικείμενο.

Αποτελεί ένα σύμπαν από μόνη της και είμαστε ξένοι ακόμη και στον εαυτό μας. Η δημιουργία χαρακτήρων απαιτεί γνώση του εαυτού μας και αυτογνωσία σχετικά με την ανθρώπινη φύση. Πρόκειται για κάτι περισσότερο από μία απλή μίμηση.

Το να είσαι πραγματικός δεν είναι κάτι που συμβαίνει από μόνο του. Πολλοί χαρακτήρες είναι απλά αυτό-απομιμήσεις αληθινών ανθρώπων. Το να είναι «πραγματικοί» και «ζωντανοί» για τους αναγνώστες σου δεν είναι κάτι που θα συμβεί από μόνο του."

Για να δημιουργήσεις «αληθινούς & ζωντανούς» χαρακτήρες πρέπει να γίνεις κάτι σαν ψυχολόγος και να μάθεις για την ανθρώπινη φύση.

Ως επιμελήτρια πολλών μυθιστορημάτων και ως μέλος της ομάδας ανάγνωσης για έναν από τους σημαντικότερους εκδοτικούς οίκους στην Ελλάδα, έχω διαβάσει πάρα πολλά νέα μυθιστορήματα, πολύ πριν αυτά φτάσουν στα ράφια των βιβλιοπωλείων, αν φτάσουν ποτέ…

Δυστυχώς η «σωστή και ολοκληρωμένη» δημιουργία χαρακτήρων δεν είναι το καλό στοιχείο πολλών βιβλίων γραμμένα από νέους συγγραφείς.

Και δίχως συναρπαστικούς και "αληθινούς" ήρωες δεν μπορείς να έχεις ουσιαστική πλοκή, ενδιαφέρον, σασπένς, και ό,τι άλλο μπορείς να φανταστείς που συνθέτει ένα πολύ καλό μυθιστόρημα.

Και δεν πιστεύω ότι φταίει το γεγονός πως οι συγγραφείς τους δεν έχουν ασχοληθεί αρκετά ή πως δεν έχουν ταλέντο.

Διαβάζοντας όλα αυτά τα νέα βιβλία, νιώθω ότι αρκετοί από τους συγγραφείς που έχω συνεργαστεί μαζί τους για την επιμέλεια των βιβλίων τους, αφοσιώνονται – πραγματικά - στη δημιουργία των χαρακτήρων τους, αλλά αυτοί καταλήγουν να είναι επίπεδοι και τυποποιημένοι, γιατί δεν γνωρίζουν πως να το κάνουν σωστά.

Γιατί πολλοί συγγραφείς πιστεύουν ότι δεν χρειάζεται όλοι οι χαρακτήρες να είναι το ίδιο ανεπτυγμένοι.

Ενώ υπάρχουν και πολλοί συγγραφείς που πιστεύουν, πως καθώς η πλοκή ξεδιπλώνεται, ο χαρακτήρας θα αποκαλυφθεί από μόνος του και θα γίνει αληθινός. Φυσικά αυτό δεν ισχύει.

ΟΜΩΣ τις περισσότερες φορές το σημαντικότερο πρόβλημα είναι, πως ο συγγραφέας δεν έχει κάνει μία ενδοσκόπηση (του κάθε χαρακτήρα του) και να εξετάσει γιατί είναι αυτός που είναι την κάθε φορά.

Δεν προτείνω να πάμε όλοι σε ψυχολόγο για να ψυχαναλύσουμε τους ήρωές μας, αλλά αν κάνουμε μία ενδοσκόπηση, θα ανακαλύψουμε κάποιες αλήθειες σχετικά με το γιατί είναι αυτοί που επιλέγουμε να είναι, σε κάθε σελιδα του βιβλίου μας.

Λοιπόν, θα μοιραστώ μαζί σου σήμερα μία απλή τεχνική που χρησιμοποιώ προσωπικά, όταν δημιουργώ τους χαρακτήρες μου και να κάνω μια βαθειά ενδοσκόπηση σε αυτούς.

1) Έχω ήδη σκεφτεί τους χαρακτήρες μου.

2) Γνωρίζω την πλοκή, την υπόθεση, και μπορεί ήδη να έχω δουλέψει μεγάλο μέρος της ιστορίας ή μπορεί απλά να έχω μία ιδέα. Δεν έχει σημασία.

3) Αλλά κάποια στιγμή, θα κάτσω (για πολλές μέρες), και θα αφιερώσω χρόνο στη δημιουργία των χαρακτήρων μου, που θα αποτελούν την καρδιά της ιστορίας μου.

Αυτός ο χρόνος είναι πολύ σημαντικός για μένα προσωπικά, και δεν ξεκινώ ποτέ να γράφω το μυθιστόρημά μου μέχρι οι χαρακτήρες μου να έχουν πάρει σάρκα και οστά και να γνωρίζω όσα χρειάζομαι γι’ αυτούς.

Και δεν αναφέρομαι στο τι τους αρέσει να τρώνε ή τι ταινίες βλέπουν. Αυτά είναι ασήμαντα- εμπιστέψου με. Αυτές οι μικρές λεπτομέρειες είναι απλά η επιφάνειά τους και όχι η ουσία τους.

Ο κάθε ήρωάς μου θα πρέπει να είναι απόλυτα αληθινός - τουλάχιστον για μένα.